kolmapäev, jaanuar 23, 2013

Pullerits: Kas vastupidavussporti saab teha lihata?

Selle nädala algul vajus mul suu jahmatusest lausa ammuli, kui lugesin Postimehes noore kolleegi Tiina Kaukvere ökotoidulugu. See, millest ta kirjutas, oli nii hullupöörane, et avaldan siin loost – loodetavasti mahub see põhjendatud mahus tsiteerimise raamesse – kolm lõiku. Lugege ja elage kaasa!

Eesti Kunstiakadeemias õppiv Kristina Süvari on olnud taimetoitlane üle kahe aasta. Aasta jagu on tema menüü olnud täielikult loomse toidu vaba, mis tähendab, et ta on vegan.
«Mulle ei ole kunagi liha meeldinud ja ma tunnen, et ma ei ole seda kunagi vajanud, ma ei tunne, et ma vajaks ka piima ja muna. Praeguseks on üsna vastikuks muutunud mõte üldse midagi sellist süüa,» rääkis ta.
Süvari ei pea end äärmuslikuks loomaõiguslaseks, kuid mõte, kuidas tänapäeval tööstustes suurema toodangu nimel loomi koheldakse, ajab tema meelest igasuguse söögiisu ära.

Nüüd, enne kui jätkata, tuleb teha need tänapäeva äärmustolerantses ja haiglaslikult poliitkorrektses maailmas kohustuslikuks saanud ette-taha-vabandused, et las pealegi inimesed teevad, mida tahavad, peaasi, et nad õnnelikud on, ja liiati, mis see teiste asi on, kui nad sellega teisi ei sega ega kahjusta.

Nii, nüüd, kui see kohustuslik rituaal tehtud, võib jätkata.

Millegipärast on kujunenud nii, et kui kuulen-loen kuskil sõna «öko» – Kaukvere kirjutis on ju ökopoodidest –, siis see paneb mind vaat et öökima, sest see öko pole muud kui üks arulage hullus. Ütlen enamatki: see on minu arvates psühholoogiline (toitumis)häire nagu näiteks anoreksiagi, mida tuleb ravida vastavas asutuses. Kõige pöörasem on see, et nn ökolased on positsioneerinud end säästva arengu ja muu (pseudo)rohelise propaganda väidetavalt progressiivsele teljele. Ehk teisisõnu: nemad on ajaloolist perspektiivi arvestades valinud õige tee ja kõik teised on tagurlikud tupiklased (minu uudissõna – tupikusse takerdunud).

Räägime nüüd asjast. Asi on selles, et inimene vajab normaalseks elamiseks loomset toitu – punkt. Siin pole midagi vaielda. See on aegade algusest nii olnud ja on ka nüüdisajal edasi nii. Mõni aeg tagasi rääkis teleris Eesti toitumisteadlane, kes kirjeldas, kuidas kõik need taimetoitlased oma taimetoiduga organismi lõhuvad ja selle tuksi keeravad.

Asi on selles, et täisväärtuslikuks elamiseks peab inimene saama kõiki vajalikke aineid. Jah, Aafrikas elavad neegrid ka olematust toidust – aga kas nende luu-ja-nahk-keha on täisväärtuslikku elu võimaldav? Täisväärtuslik elu eeldab elujõulist keha, ja lihtne talupoja loogika ütleb, et elujõuline saab keha olla siis, kui see saab – kasutame nüüd efektselt ära sõnakorduse! – normaalset talutoitu. Meil Eestis eestlaste seas seega liha, piima, mune jms.

Ja nüüd kõige peamine: kui palju vastupidavusalade tipptegijaid – ja just nemad on kõige sitkema ehk elujõulisema kehaga – te teate, kes on veganid või taimetoitlased? Nii palju kui mina tean, ei ole keegi ilma lihata kuigi kaugele jõudnud. (Kindlasti leiab üks-kaks erandit, aga nende põhjalt ei saa tuletada reeglit!)

Kavatsen liha edasi süüa ja piima edasi juua – sest olen normaalne eesti mees. Igasugu taimetoidu- ja ökohulludel aga soovitan kaaluda psühholoogi poole pöördumist enne, kui pole liiga hilja. Samas annan endale aru, et arvestades igasuguste taimetoitlaste enesepositsioneeringut ühiskonnas peavad nad minu heatahtlikku soovitust jõhkardluse tipuks ja mittetolerantsuse superkinnituseks ning soovitavad hoopis mul, ja seda palju sõjakamalt kui mina neil, psühholoog üles otsida. Aga eelis mul siingi: ei pea kaugelt otsima! (Nojah, viimasest vihjest ei pruugi kõik aru saada... Kuid kas peaksidki?)
******
Lone Rock a.k.a. Prostitute Butte & GMC Terrain, off Highway 191, south of Moab. 19. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks kikkida piltidele.)

Fotod 1 ja 2: Näitsikud Londonis Thamesi jõe kaldal palmi all, aga kas nende figuur lubab oletada, et tegemist võiks olla taimetoitlastega? Eksperdid, sõna on teil! Fotode autor: PA Wire / Scanpix
Fotod 3 ja 4: Kas spordifotograafide lemmik venelanna Maria Šarapova suudaks Austraalia lahtistel tennisemeistrivõistlustel nii võimsalt mängida, kui ta oleks taimetoitlane? Fotode autor: AP/Scanpix

71 Kommentaarid:

At 13:39, Anonymous Anonüümne said...

Uhh, lugege tolle artikli kommentaare.

Kellel Tähtveres tiirutamisest villand, siis Emajõel(Kvissentali ja Kroonuaia silla vahel) on 3.3km rada lumest puhtaks lükatud, saab uisutada ja uisku sõita, suusale hea kiire, kõrval kohati klassika rada ka täitsa hea. Soovitan!
Peale sõitu saab ranna kõrvale raiutud jääaugus karastada. Soovitan eriti!
See talv on jääaugu külastajaid eriti palju tekkinud.

 
At 13:45, Blogger Sten said...

Liha küll, aga mis sest piimast lürpida?

 
At 13:51, Anonymous Anonüümne said...

Olen nõus sellega, et liha on vaja. Aga kas Teie, herr Pullerits, olete proovinud (huvi pärast, sportlikkus mõttes kasvõi, väljakutsena?) kunagi mingi perioodi hakkama saada ilma lihatoiduta? Mina olen, see oli väga huvitav eksperiment, tegin endiselt kõvasti trenni ja sõin taimetoitu. 10 päeva siis. Ma küll ei proovinud seda päris vegani elu elada, sest eesmärgiks oli vaid natuke proovida ilma lihata hakkama saada ning organismi puhastada, seega tarbisin ka natuke piima ja munatooteid, kuigi 2 korda vähem kui tavaliselt. Küll aga null liha. Ja see oli kõik väga maitsev ning ma tundsin ennast mõnusalt energilisena endiselt. Ja kuigi ma pöördusin tagasi nö tava inimese, ehk siis eesti mehe toidulaua poole, olen kindel, et ma teen teinekordki sellise nädalase tsükli.

Mulle tundub, et sa kohati kipud väga kriitiliselt, lausa ebaõiglaselt , suhtuma teistesse mõtte ja käitumisviisidesse, mis ei lähe kokku keskmise üldsuse (sinu??) arusaamadega.

Tolerantsust ja libisevat suuska
soovides,

Ago

 
At 14:05, Blogger Priit Pullerits said...

Sten, piimas on palju kasulikku! Mida teie siis joote, õlut ja veini või? Või seda värvitud vedelikku, mida saab tee pähe müüdud pakkides? Või gaseeritud ja värvaineid täis jooke? Piimatooded on klassika, mida normaalne inimene vajab.

Ago, mul pole alust vaielda teie 10-päevase kuuriga saavutatud enesepuhastuse vastu. Pigem usun, et see tõepoolest tegi teile head. No ega mina ka iga päev liha söö. Aga hakata taimetoitlaseks ja veganiks - no mis tolerantsusest siin peaks rääkima! Kes selle jama tagajärgi hakkab mõne aja pärast ravima ja kelle raha eest?

 
At 14:14, Anonymous Anonüümne said...

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident. Arthur Schopenhauer

Mõned nimed: Paavo Nurmi, Dave Scott (triatlon), Edwin Moses, Carl Lewis, Scott Jurek (ultrajooks), Martina Navratilova.

 
At 14:14, Anonymous Anonüümne said...

Kas 1. kursuse üliõpilane on kohe psühholoog???

 
At 14:16, Anonymous Anonüümne said...

Ahjaa, selguse huvides vist tuleb deklareerida oma maailmavaateline positsioon teemakohasel teljel - taimetoitlane ma pole, ega tahagi selleks saada.

Anonüümne 14:14

 
At 14:24, Blogger Priit Pullerits said...

14:14 - paluks allikaviidet! Suvaliselt nimesid ritta võib igaüks seada, nagu ka internetist igasugu prahti leida.
Teiseks, milles seisnes nende väidetav taimetoitlus? Ei söönud punast liha, aga sõid linnuliha? Ei söönud liha, aga juustu ja kohupiima sõid? Siin peab vahet tegema. Kas nad olid taimetoitlased, ja mil määral, ka siis, kui nad ajasid end sportlasena tippu ja võistlesid tipptasemel? Või hakkasid taimetoitlasteks hiljem, ja katsetasid ka sellega nt 10 päeva, nagu Ago (13:51)? Või tegid 10-päevaseid kuure, kui olid tippsportlased? Kui palju võtsid kompensatsiooniks juurde muid aineid, eriti keemiat, ja eriti Lewis?

 
At 14:31, Anonymous Endel Kadajas, noortespordi edendaja said...

Rohkem selliseid pilte, härra Pullerits! Ja tuleb mulgi himu proovida mis on liha mis on kala

 
At 14:37, Anonymous Anonüümne said...

Selgemast selgem on see, et tasakaalustatud ja täisväärtuslikust toidusedelist loobumine või kallutamine teatud toidurühmade kasuks on tõsine hälve;))
Energiabilnsis on oluline osa ka aju energiatarbel; kui ikka mõistust pole ja päevaplaan valdavalt distantsil: juuksur-kosmeetik-kohvik, siis selline tibinipski saab tõesti salatilehemenüüga hakkama. IRW

 
At 15:05, Blogger barutoson said...

Autor on selle kommentaari eemaldanud.

 
At 15:06, Anonymous Anonüümne said...

Nonii, paistab, et kommentaar läks kaotsi, proovin uuesti.

Kõigepealt, kas pean nüüd esialgsest väitest, et ilma lihata ei ole võimalik vastupidavussporti teha, aru saama nii, et tegelikult ikka on, kui asendada liha kohupiima või juustuga??

Viited:
Edwin Moses: https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?keywords=25281&ost=25281
Paavo Nurmi: https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?21243
Scott Jurek: http://www.amazon.com/Eat-Run-Unlikely-Ultramarathon-Greatness/dp/0547569653

 
At 15:16, Blogger barutoson said...

Tsiteerin

Inimesed on kasutanud liha toiduks oma eksisteerimise algusest.
Viimastel aastakümnetel on liha kasutamine toiduks (NB!)arenenud maades mõnevõrra vähenenud. Selle põhjuseks on toitumisharjumuste ja eluviisi muutus ning tervise propaganda, eriti punase liha kasutamise vastane selgitustöö. Näiteks Ameerika elanikkonnast umbes 5-10% ei kasuta toiduks punast liha, kuid sööb meelsasti linnuliha, kala, piimatooteid.

Samast raamatust veel üks müüdi kummutamine nendele, kes ütlevad et metsmaasikates sisaldub palju rauda. Jah tõsi. Aga . . .

Lihas leiduvatest mineraalainetest on raud tähtsaim, see on bioloogiliselt hästi omastatav, Viimastel aastatel on raua defitsiit toidus muutunud aktuaalseks ka (NB!)arenenud maades, sest lihavastase propaganda tõttu on vähenenud liha tarbimine. Toiduga saadav raud klassifitseeritakse kahte gruppi: heemi raud (hemoglobiin, müoglobiin, tsütokroomid) ja mitte-heemi raud. Inimorganismis absorbeerub heem kergesti ning vabaneb raud. Taimedes, munades ja piimas sisaldub mitte-heemi raud. Heemi raud imendub 15 - 35% ulatuses, mitte - heemi raud vaid 2 %. (NB!)Lihas sisalduv heemi raud aitab kaasa ka mitte - heemi raua omastamisele.

Allikas: Lihatehnoloogia teaduslikud alused. Meili Rei. 1999.

Kõik see ei ole internetist kopeeritud vaid mul raamatust siia kirjutatud.

Lisaks veel, et raual on oluline osa hapniku transpordil veres.
Ehk, siis - (peaaegu nagu vanasõna)

Pole rauda veres - tuleb haamer rajal.


Ja nagu ma tihti ütlen, igasugused äärmused on tingitud sellest, et inimestel on igav. Ei tegeleta millegagi ja et ennast esile tõsta, siis hakatakse pedeks, taimetoitlaseks vms urbaniseerunud ühiskonna produktiks.

 
At 15:32, Blogger Priit Pullerits said...

Jess, barutoson, hästi pandud!

Omalt poolt lisan, et see, kui keegi tahab tuua andmeid lihatoidu söömise vähendamise vajalikkuse õigustamiseks, et arenenud maades süüakse seda vähem, siis vaadake ka, kui nõrgaks on lääne inimesed muutunud (üks näide: nt jooks hingitseb Euroopas vaid tänu sissetoodud araablastele ja neegritele; või veel: Euroopa tõstjad, maadlejad, poksijad...?) ja mis igasugused n-ö moodsad haigused neid arenenud inimesi kummitavad. Lääne inimesed on nõrgad. Nagu ma kunagi ütlesin: andke mulle paar võitlustahtelist eesti meest ja me võtame Norra või Rootsi paari päevaga ära.

 
At 15:58, Anonymous Anonüümne said...

PP kirjutas: "Nagu ma kunagi ütlesin: andke mulle paar võitlustahtelist eesti meest ja me võtame Norra või Rootsi paari päevaga ära."
Kas Schibsted teab, et siin kontserni töötaja selliseid avaldusi pillub?

 
At 16:05, Anonymous Anonüümne said...

Ei hakka hetkel linke ja viiteid otsima, kuid mõned faktid veel:
a) loomseid valke ei saa asendada taimsetega. Jutud soja kasulikusest on õiged naiste puhul, kuid meestele pikal tarvitamisel pigem kahjulikud.
b) lihast saab mõlemat tüüpi kolesterooli ja see on organismi tööks vajalik. Üks peamine lääne meeste viljatuse põhjuseid on levima hakanud kolesteroolivaene söök - selle tulemusena kaotavad sperma-poisid oma liikuvuses.
c) loomsel toidul on oluline vahet teha nn. metslooma- ja vabapidamisega looma (free range) lihal ning aedikus nuumatud vähese liikuvusega (kui üldse!) looma lihal. Viimasel juhul on linnuliha ka kehvema kvaliteediga kui vabal seal ...

P.S. Minu väited tulevad tegelikult minu naise jutust - elukutselt proviisor.

 
At 16:28, Anonymous Anonüümne said...

Ise ka ''õige'' toitumise poolt aga erandeid on.. mitmeid, tugevaid:

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/wordofmouth/2012/jul/30/lizzie-armitstead-vegetarian-athletes-olympics-2012

 
At 16:40, Anonymous Anonüümne said...

Hah, Rootsi ja Norra on sõjaliselt nii tugevad riigid, et isegi Venemaa või USA suguse tulejõuga riikidel oleks nende vallutamine korralikku pingutust ja tõsist pealehakkamist nõudev üritus. ja nende inimeste õrkusest - no mida veel.. Julgen arvata, et keskmiselt on norrakas või rootslane palju sportlikum inimene, kui keskmine eestlane.

 
At 16:53, Anonymous Anonüümne said...

PP: Nagu ma kunagi ütlesin: andke mulle paar võitlustahtelist eesti meest ja me võtame Norra või Rootsi paari päevaga ära.

Selliste sümptomitega meeleseisundi puhul ei aita isegi psühholoog.

 
At 17:06, Blogger Priit Pullerits said...

...küsimus ei ole siin ainult lihaga toidetud tugevuses ja mehelikus agressiivsuses (selle heas mõttes), vaid ka meelelaadis. Kes põhjamaalastega rohkem kokku puutunud, see on saanud küllap aimu, et nende lõtv ja humanismi diktaruurist allasurutud ja poliitkorrektsusest kohitsetud ja võitlustahtetu ning liigleplik moraal ning eluhoiak on sellised, et nad ei suuda end enne vastavale lainelegi häälestada, kui...

Targemad said muidugi aru, et mu eelviidatud Norra-Rootsi-lause oli metafoor, mitte mingi militaarne ähvardus, mis õõnestab Euroopa rahu ja peaks sealsed kuningad ärevaks tegema.

Tagasi toidu juurde! (Naine tõi just maitsva rulaadiga (sic!) võileiva, et jõuaksin ikka siin teiega vaielda.)

 
At 17:15, Anonymous Anonüümne said...

Piim nüüd küll vajalik toiduaine ei ole kui jutt käib lehmapiimast. Iga liigi piim on ikka oma liigi tarbeks. Inimestele on kasulik inimpiim, kuid seda antakse inimestele keskmiselt alla aasta pärast sündi. Lehmapiim on vasikatele. Kas härra Pullerits peab ennast vasikaks? Evolutsiooniliselt on tegu huvitava kõrvalekalde ehk ebanormaalsusega, et europiidse rassi esindajad on omandanud oskuse lehmapiima seedida. Veelgi imelikum on aga see, et tollele ebanormaalsele tegevusele on veel suur positiivne silt külge kleebitud. Inimesi, kes ei seedi lehmapiima (ehk on normaalsed) nimetatakse laktoositalumatuse all kannatavateks ja neile tuntakse kaasa, ning tehakse igasugu jälkusi nagu sojapiim jms, et ka nemad saaks tunda ennast "õigete inimestena". Asiaadid ja neegrid üldse ei seedi lehmapiima ja nende elul ega sportlikkul võimel pole häda midagi.

 
At 17:45, Anonymous Piimajoodik said...

to 17:15

Piim on üks peamisi kaltsiumi allikaid inimese toidus. Seda just normaalne täisväärtuslik piim, mitte see väherasvane lürr. Vastasel juhul ei omasta inimene seda kaltsiumit.

Aasias käinud, tarbivad küll lehmapiima.

 
At 18:06, Anonymous Anonüümne said...

PP: "... nende lõtv ja humanismi diktaruurist allasurutud ja poliitkorrektsusest kohitsetud ja võitlustahtetu ning liigleplik moraal ..."

Nii. Ja vaatame nüüd, kes on eesotsas rahvusvahelistel suusavõistlustel ning muudelgi talispordialadel.

Priit, kõvade sõnadega vehkimine ei aita. Nutti on vaja, nutti.

 
At 18:19, Blogger Priit Pullerits said...

17:15 - ja need, kes idusid söövad, on idud, eks ole?
Ja ega kõik inimesed, kisagu õiguslased mida tahes, ei olegi võrdsed - pean silmas teie viidet asiaatidele ja neegritele. Õiguslastele tuleb see muidugi siin šokina.
Tänan, Piimajoodik, et isehakanud antipiimuri paika panite.

18:06 - suusatama on nad sitked, sest lund ja reljeefi neil jagub. Aga see ei tähenda, et põhjamaine meeste eluhoiak oleks midagi tugevat, kindlat jne. Nad on seal kõik ellusuhtumiselt poolfeminiseerunud. No olgu, mitte kõik, aga suur jagu neist.

Muide, härrased, kas te Hardo Pajula briljantset kommentaari "Augusta langemine" feminismi kohta teisipäevases Postimehes lugesite?

 
At 18:25, Anonymous Anonüümne said...

Inimesed on tõesti lolliks läinud oma toitumisega. Mina olen kasvanud talutoitu, tavalist klassikalist eestlaste toitu süües. Olen terve, ei ole igasuguseid allergiaid.

Miks muuta midagi, millega inimesed on põlvespõlve harjunud? Samuti küüslauk, mis teadlaste seisukohalt ei oma mingit rolli, hakkab taanduma.

Piimatoodetest hakkatakse tarbima mingeid värvaineid ja suhkruid täis leemetisi, selleasemel, et süüa näiteks kohupiima ja juua normaalse paksusega piima, mitte mingit laktoosivaba lurri ( pehmodel on tekkinud laktoositalumatus )

Ainult taimi närides me kaugele ei jõua ja üleüldse kes ja kellele mida selle jutuga näidata tahab?

 
At 19:15, Blogger Priit Pullerits said...

Naine tegi õhtuks neli parajalt mõnusat tükki loomaliha, kaks endale ja kaks mulle. Küll oli hea! Tunne on, et kõhtu sai midagi. Ei kujuta ette, kuidas normaalne mees - ei, inimene! - saaks elada sibulast ja kurgist, mida lihtsalt maitseks ja n-ö värvi lisamiseks juurde võtsime.

 
At 19:17, Blogger Madis said...

Lehmapiim inimesele? Ei no tead...
Mõistetav, et imik rinnapiima saab, kuid lehmapiim? Lehmapiimast tehtud muud (keefir, kohupiim, jogurt) tooted on rohkem arusaadavam teema. Aga puhast (nii palju kui seda poepiima selliseks saab nimetada), tänan ei.
Lihal on olulisem koht kui piimal.

 
At 19:21, Anonymous Anonüümne said...

Kuulge, Priit Pullerits, 19:15! Ei ole vaja oma perverssusi tervele maailmale välja kuulutada!!!

 
At 19:23, Anonymous Anonüümne said...

Priit, üritatad pseudoteemaga tolmu üles keerutada. Piima- ja lihajutt ei koti ühtegi tõsist spordimeest. Kui Sul ei ole teemat, oled haige, vormist väljas, pea tühi jne - tee paus. Ei pea iga E, K, R punnitama. (Võid saad Postimehest selle eest ümbrikupalka?) Tuleb pikem paus, pole ka midagi. Mõni mees paneb blogi kinni, kui taset ei suuda enam hoida.

 
At 19:25, Anonymous Anonüümne said...

Lihasööjast ajakirjanik veristas oma koera ja söi naisega kahepeale ära.

 
At 19:47, Anonymous Anonüümne said...

Härra Pullerits, rääkides asiaatide ja neegrite laktoositalumatusest polnud küsimus üldsegi mitte võrdsuses, vaid selles, et hoolimata lehmapiima mitte tarbimisest, on mõlema rassi esindajad tippspordis tegijad. Ehk peaksite hoopis Teie peeglisse vaatama ja mõtlema, miks iga kord kui keegi räägib rasside erinevusest, tekib teil tahtmine karjuda "rassid ei olegi võrdsed!" kuigi keegi pole väitnudki.

 
At 19:51, Blogger Priit Pullerits said...

Inimloom (sic!) 19:25, võite nokkida minu kallal, kui tõesti elu nii igav ja miskit targemat teha pole, aga koer jätke rahule, kuramus! Vaat see on jõhkruse tipp sellise mõttega siin välja tulla. Kuule, südametu ohmoon ja hingetu debiilik - sest kuidagi teistmoodi ei saa sellise idiootse "nalja" tegijat nimetada -, võta arvesse, et koer on pereliige.

Ma ei saa aru, mis kentsakas jutt see käib, et lehmapiim ei kõlba juua ja et selle tarbimine on imelik. Las ma küsin teilt ühte asja: kui piim, mida lehm annab, teile ei kõlba, siis kas muna, mida annab kana, kõlbab?

Silmakirjatsejad...

 
At 19:55, Anonymous Anonüümne said...

kui veganid loomi niiväga armastaksid, siis nad rsk ei sööks nende eest toitu ära!

i love animals. they taste great!

 
At 20:13, Anonymous Anonüümne said...

Muna ja piim on kaks eri asja. Kui kana annaks piima, siis selle tarbimine inimeste poolt oleks tõesti loomuvastane. Kui Pullerits pole veel aru saanud, siis loomariigis on emaste piim oma järglaste toitmiseks mõeldud.

Mõelgem nüüd loogiliselt. Kui teie naabri koer tuleks teie naise juurde sooviga tema rinnapiima imeda, kas see poleks imelik? Aga endal lehma tissi küljest imeda (piltlikult öeldes) on täiesti normaalne?

 
At 20:17, Anonymous Anonüümne said...

Koer on pere liige. Asi läheb juba täitsa huvitavaks.

 
At 20:20, Anonymous Anonüümne said...

Tõesti... Jääb mulje, et Priit valmistab meid tasapisi ette Suureks Ülestunnistuseks.

 
At 20:57, Anonymous Voldemar Kull said...

Kui Sul ei ole teemat, oled haige, vormist väljas, pea tühi jne - tee paus. Ei pea iga E, K, R punnitama

aga lugejad nõuavad. PP kui filosoof, psühholoog,semiootik ja pedagoog võiks kirjutada kavõi iga päev. Kõik loeme üle ja võtame teadmiseks. Hädaldajad aga naelutame häbiposti, ehk kui Alfamees kirjutab siis teised püsivad vagusi.

 
At 21:14, Anonymous Anonüümne said...

Piima on laste jook, heina söövad lehmad. Mehed joovad Bocki ja söövad viinerit, sinepiga.

 
At 21:16, Blogger Andrus said...

Issand jumal küll, no nii palju naerda ma pole ammu saanud kui neid kommentaare lugedes. Kui Pulleritsi naine oleks laenutada siis võtaks ise ka nädalaks, saaks vene keele suhu ja kõhu head ja paremat täis (rulaadid ja loomalihad ja muud maiused). Kes ütles, et eestis on halb elada. Lähen teen endale ka vorsti võileiva praegu ja joon klaasi 10% hapukoort peale. See lohutab.

 
At 21:19, Blogger Sass said...

Kiskjate seedeelundkond on väike kompaktne ja lihtsa ehitusega, samas rohusööjatel loomadel on keerukad ja suured seedeelundid. Taimse toidu seedimine on nii ränkraske tegevus , et lehmal näituseks, on selleks tarbeks neli magu. Pisut demagoogiline ehk, aga eks tõestage vastupidist.
Inimene on loodud segatoiduliseks nagu näiteks karugi. Samuti nagu karud kalduvad vahel rohkem lihatoiduliseks või siis taimetoiduliseks, nii on ka inimestega , olgu siis põhjuseks keskkonna mõjud või mis iganes. Ma arvan et igaüks peaks sööma seda, mis ta tahab ja mitte suruma teistele oma dieeti, kui ainuõiget peale. Isiklikult leian, et pisut rämpstõitu kahjustab organismi oluliselt vähem kui pidev stressis olek ja selle järgi igatsemine. Isiklikult üritan süüa niiõelda tervislikult. eelistan liha, kala, aga tervislikust aspektist lähtuvalt söön ka aedvilju. juurikad ja muud jänesevärki. Vahel pealtugevat füüsilist koormust tarbin ka taastusjooke ja vitamiinivaesel ajal vitamiine. Tervis on korras ja vorm on hea.
Vaimuinimene võib ju olla idunärija ja juurikaõgija, aga kui teha füüsilist tööd, sporti või isegi naist korralikult rahuldada, siis peab ikka liha sööma.

 
At 21:22, Anonymous Anonüümne said...

19:25 ja teised sarnast rida ajavad kommentaarid näitava ilmekalt, kuidas on rohu näksimine inimestele mõjunud. Tänan tutvustamast seda "öko" maailmavaadet!

 
At 21:35, Blogger Priit Pullerits said...

Jah, Andrus, on küll päris lahe ja naljakas kommentaarium seekord, kuigi teema on ju tõsine - ikkagi elus püsimiseks vajalik korralik (!) toit. Kuid vahepeal peab nalja ka saama, homme hommikul naaseme taas ühe tõsise suusaspetsiifilise teema juurde. Näis, mis teil siis öelda on. Muide, vahepeal on teil vajalike mõtete kogumiseks ja seedimiseks aega olnud. Kannatust - juba homme saate teada, millele vihjan. Seniks - have fun, aga ärge üksteise peale solvavalt kurjaks minge!

 
At 22:11, Blogger dr Holden said...

Autor on selle kommentaari eemaldanud.

 
At 22:16, Anonymous Anonüümne said...

Kiskjate hulgas pole oma pereliikme söömises midagi enneolematut. Hundikari on ka üks pere. Kui ikka nälg on majas, siis pistetakse kõige nõrgem perse ja pole häda midagi. Keegi ei vingu.
Teet

 
At 22:16, Anonymous Anonüümne said...

Mul on tolle tõsise suusaspetsiifilise teema kohta üks vägev kommentaar. Aga kannatust, Priit, ma avaldan selle alles homme. Seni aga võid mõtelda ja seedida ning proovida ära arvata, millest see kommentaar räägib. Võin vihjata, et seal sisalduv info pärineb ühelt hästi tuntud ja äärmiselt usaldusväärselt allikalt, kelle identiteeti ma siiski siinkohal ei avalda. Võid aga kindel olla, et pärast homset pole maailm enam endine!

 
At 22:26, Anonymous Anonüümne said...

22:16 - 10 points!

Üldiselt tundub, et Tartus on mõnus elada. Ja siis sattud siia blogisse ja hakab piinlik, et Tartus on selliseid inimesi.

 
At 22:38, Anonymous Karvajalg said...

Madshus REDLINE

 
At 00:36, Anonymous Anonüümne said...

Selle piima ja muna jne. jutu peale hakkasin hoopis mõtlema, et huvitav, mida üldse inimese lähimad sugulased loomariigist, ehk siis shimpansid või gorillad, endale läbi aegade vabas looduses alateadlikult sisse on söönud?

Kiire otsing paarilt esimeselt ettejuhtuvalt eestikeelselt lehelt andis ainult järgmised read:

Šimpansid söövad peamiselt taimset toitu, mis koosneb mahlakatest puuviljadest, lehtedest, pähklitest, noortest võrsetest, seemnetest ja puukoorest, kuid ei põlga vahel ka sipelgaid ja termiite. On jälgitud, kuidas šimpans pistis kepikese sipelgapessa ning lakkus siis selle peale kogunenud sipelgaid. J.Goodall kirjeldab, kuidas šimpansid Tanganjikas tapavad ja söövad ka väikesi ahve.

Ühesõnaga siis ilmselt aegade algusest juba nii ja naa, aga pigem siiski taimetoidulised? Gorillad suurematena võibolla siis rohkem lihatoidulised? No ja ilmselt usuks ka veel seda, et kuskil ahvid linnumune varastada ja lõhkuda oskavad ( eelduseks veel head ronijad, et linnupesadeni jõuda?)...aga no ahve, hoolimata oma nupukusest, kitse lüpsmas ikka ette ei kujutaks :)

Ahjaa, lõpetuseks hoopis üks päris lahe video, mis ühes maanukas ahvid hoopis inimestelt üle on võtnud...ja nagu video lõpupoole näha, on kohe ka käitumises üsna palju sarnast:)

http://www.youtube.com/watch?v=pSm7BcQHWXk

 
At 00:44, Blogger Madis said...

Minu viimane tõsine palavik oli 6-aastaselt. Joogipiima pole kunagi eriti nautinud. Võta siis kinni, kus on piimatõde.

 
At 08:04, Anonymous Anonüümne said...

Mehele (naisele?), kes eespool 17:15 väitis, et asiaadid ja mustad ei joo ega kannata piima: Töötasin pikalt koos Eritreast pärit mehega. Neil ja kõrval Etioopias loetakse parimaks õnnesooviks seda, kui soovid teisele palju lehmi ja palju piima! Ja pikamaa jooksus on etiooplased ...

Aga noh ega sealsed mehed ei tea omaenda elust midagi, sest valge mehe Google või Wikipedia arvab teisit....

 
At 09:07, Blogger Heiki said...

Peab kohe ette vabandama, et kõiki kommentaare ei jõudnud läbi lugeda. Eks ma olen tegelikult Priiduga nõus ka, lihtsalt tekkis selline nö sportlik huvi, kui tavatoidus olla vegaan, kas siis oleks võimalik nö puuduvaid aineid erinevate tablettide näol sisse süüa?

Nt rauda, mida siin mainiti juba jne

Ehk et läbi selle saaks olla nö vegaan :)
Samas milleks ja kellele selline lollitamine?

 
At 09:37, Anonymous Anonüümne said...

Minu jaoks on ikkagi arusaamatu, kust tuleb see oma (antud juhul toitumisalase) maailmavaate teistele pealesurumise tahtmine või paremal juhul selle ainuõigeks(!) pidamine. Sest siin ongi point, Priit ja paljud teised väidavad, et ilma liha/loomset valku/piima/mune jne tarbimata ei ole võimalik tervislikult ära elada, ammugi veel sporti teha. Tõestused? Olematud! Üks ütleb, et taimsest toidust saab protsentuaalselt (!!!) vähem rauda kätte. Absoluutselt nõus, praeguste teadmiste kohaselt see nii tõesti on. Kuid sellele järgneb minu jaoks täiesti arusaamatu järeldus, et järelikult taimetoitlasel on rauapuudus?! (Kumba eelistate, kas 2% peaministri palgast või 15 - 35% miinimumpalgast?) Võib-olla siis panete end hr Jurekiga nö joonele, eks siis on näha, kummal "rauapuudus" enne välja lööb. Siinkohal on sobiv visata üks kivi tänapäeva spordimeditsiini, -füsioloogia ja toitumisteaduste kapsaaeda. Kultiveeritaksegi arusaama, et tingimata on oma tervise ja tasakaalustatud toitumise huvides tarbida rauda/magneesiumi/kaltsiumi/jne. Elementidelt võib üle minna ka ainetele, peab jooma piima!, peab sööma liha! jne. Aga vaatame korraks faktidele näkku, ei pea ju, no ei pea?! On võimalik (aga mitte ainuõige ega ainuvõimalik) liha söömata jõuda vastupidavusaladel Olümpiale ja saada sealt ka medal. Fakt!

Mulle tundub Priidu taimetoitlasest kolleegi menüü (millest vist kogu Priidu jutt alguse sai ja mis Priidu valuliku reaktsiooni tõttu tundub talle olevat ainuvõimalik taimetoitluse viis) pisut ühekülgne ja vähe maitseelamusi pakkuv. Samas ma ei julgeks kuidagi väita, et tal niimoodi toitudes mingitest ainetest puudu võiks olla. Olgem ausad, tavalisel kontorirotil on vajadused oluliselt väiksemad kui päev läbi füüsilist tööd tegeval inimesel. Reaktsioonide (eriti Priidu taimetoitlasest kolleegi artikli kommentaaride) järgi tundub mu esimene Schopenhaueri tsitaat sobivat nagu rusikas silmaauku. Ei saa küll veel täpselt aru, kas oleme naeruvääristamise faasis või hakkaks asi ühise laua taga olles vägivaldseks kiskuma, aga lootust on, et jõuame kunagi ka sinnamaale, et hakatakse diskuteerima argumenteeritult ja vähemalt üritatakse kaasa mõelda.

Igaks juhuks veel põhiteesid neile, kellel funktsionaalne lugemine pole tugevam külg:
1) On täiesti võimalik tervislikult ära elada ilma liha söömata. Sealjuures võita vastupidavusaladel olümpiamedaleid!
2) Sellest küll pole juttu olnud, kuid - on täiesti võimalik tervislikult ära elada süües ainult liha (sh rupskeid). Vihjalmur Stefanssoni aastane eksperiment tekitas omal ajal väga suurt poleemikat, aga no eks ta teadis, et eskimod elasid nii ja said ilusti hakkama. Kas on võimalik sellise toitumise juures olümpiamedaleid võita, ei oska öelda, sellist juhtumit ei tea. Miskipärast usun, et on küll, aga kas just vastupidavusalal..

Anonüümne 14:14, lihasööja

 
At 09:50, Anonymous Anonüümne said...

Nagu ütleb laulusalmgi: "sööge saia, sööge liha, jätke jonn ja jätke viha:)"

Võib ka Naksitrallide tsitaati veidi muutes öelda: "Toitumises peab valitsema tasakaal."

Heiki

 
At 10:15, Anonymous Anonüümne said...

Lihasöömine on majanduslikult pillav, keskkonda hävitav ja tervisele kahjulik. Taimetoitlus on kõigist neist puudustest vaba. Märgime, et lihapõhises ühiskonnas oleks Pulleritsu taoline jahileminekuks kõlbmatu isend hõimukaaslaste poolt potti pandud ja ära keedetud.

// kust tuleb see oma (antud juhul toitumisalase) maailmavaate teistele pealesurumise tahtmine või paremal juhul selle ainuõigeks(!) pidamine. //

EL normide kohaselt peavad aastaks 2020 avalikes toitlustuskohtades vähemalt 33% roogadest olema taimetoidud. Hollandis juba praegu on nii.

 
At 10:28, Blogger Sten said...

Kõik asjad on võimalik ka taimsest toidust kätte saada. See rauateema on natuke rumal jutt. Kuidas siis muud loomad elus püsivad?
http://www.webmd.com/diet/features/top-10-iron-rich-foods

 
At 11:19, Anonymous Anonüümne said...

vastus Sten Andersoni küsimusele 10:28 oli juba eespool ühes kommentaaris - taimetoidulistel loomadel on evolutsiooni käigus välja kujunenud teistsugune seedetrakt (soolestik) ja teised seedeensüümid.
See, et mõnel inimesel sobib taimetoit rohkem kui teisele on üks paljudest geneetilistest variatsioonidest, mis väidetavalt ollagi evolutsiooni alus.


P.S. Huvitav näide tasakaalukast toidulauast on ka see, et kui broilerite kasvatamisel valkaineid väheks jääb, siis tibud mitte lihtsalt ei noki mõne kaaslase surnuks vaid söövad ta TEGELIKULT ära. Nähtud ...

 
At 12:37, Anonymous Anonüümne said...

"Aga hakata taimetoitlaseks ja veganiks - no mis tolerantsusest siin peaks rääkima! Kes selle jama tagajärgi hakkab mõne aja pärast ravima ja kelle raha eest?"
Anna andeks, aga ajakirjanik võiks ikka asja enne uurida, kui hakata kuulujuttude tasemel eelarvamusi levitama. Paljud inimesed hakkavadki veganiks ja taimetoitlaseks tervislikel põhjustel või vastupidavusaladel sportlike tulemuste parandamise pärast. Googelda nt "vegan fitness" või "vegan athletes" ja loe enne teema kohta, kui hakkad arvamust kirjutama, sest ajakirjanikul on teatud vastutus mitte lausvalet kirjutada, vastupidiselt sõimavatele kommentaatoritele.
Küsiks samamoodi, et kelle rahast hakatakse hiljem 70-80%-lise loomse toiduga inimesi ravima? Mina küll seda kinni maksta ei taha.

 
At 12:47, Anonymous Anonüümne said...

Rauda on ka taimsetes toiduainetes, mul ja paljudel teistel taimetoitlastel oli aneemia just lihasööjatena. Taimseid toiduaineid süüakse lihtsalt koguseliselt palju rohkem ja koos C-vitamiiniga, mis aitab rauda omastada.
Nõme on ka nimetada taimetoitlust urbaniseerumud inimkonna produktiks, sest tegelikult on urbaniseerunud just liha-ja piimatööstus, kus on loomadel väga halvad tingimused, neid hoitakse betoonehitistes pinnal, kus ei saa liigiomaselt käituda, rääkimata munakanadest, kes elavad iPadi suurusel alal ega saa tiibugi sirutada. Kõik poes müüdav liha, piim ja munad võetakse sellistelt loomadelt ja siis nimetatakse taimetoitlasi urbaniseerunud ühiskonna produktiks? Kus on inimesel loogika? http://earthlings.com/?page_id=32
Teistele, mis ained veganitel puuduvad? Absoluutselt kõik mineraalelemendid saab kätte taimedest, kuigi muidugi tuleb süüa koguseliselt rohkem ja mitmekülgselt, nt mitte ainult soja. Valgujutt on ka natuke nõukaaegne, valgupuudust praktiliselt ei esinegi, välja arvatud nälgijate puhul, näiteks Aafrika nälgivad lapsed.

 
At 12:57, Anonymous Anonüümne said...

Millega asendatakse asendamatud aminohapped?

 
At 13:14, Anonymous Anonüümne said...

tegelt lihasöömisel on veel üks tahk: kas see liha mida te sööte, on ikka kvaliteetne liha, milles on olemas kõik need kasulikud ained, rasvad. Või on see liha, mis on kasvatatud loomadele kasvuhormooni söötes ja hiljem letil parema väljanägemise jaoks punaseks värvitud. (sse muidugi ei välista raua ja rasvade olemasolu lihas, aga kindlasti on see vahekord hoopis teine, kui normaalsetes oludes kasvatatud/tapetud looma lihas).
Lihaloomade kasvatust võetakse tänapäeval kahjuks kui tööstuslikku protsessi ja sellega koos kaasneb ka kvaliteedi oluline langus, nagu ka mujal suurtoidutööstuses. Loomulikkust hakatakse asendama igasuguse jamaga ja mingi hetk on jama kontsentratsioon meile toidus juba liiga suur.

mp

 
At 14:05, Anonymous Anonüümne said...

mp 13:14:

Ja taimse toidu kasvatamine ei ole tööstuslik protsess?
Kultuursordid on kõik aretatud - s.t. modifitseeritud geneetikaga. Lihtsalt uuema aja kiirvariandi asemel kasutati pikemat perioodi.

On uuritud maailmas ka öko-möku asju - sageli kleebitakse sildid külge nõuetele mitte vastavale toodangule. Siinkohal siis viitan mõttes sellele, et kui lärmi lüüakse mitme farmi halbade elutingimuste pärast, siis ega kõik pole sellised.
(P.S. Nagu kõik pole ka Pulleritsud, Veepalud, Barutod ja Lurichid.)

 
At 14:59, Anonymous Anonüümne said...

Ei seda ma ei väida, et taimse toidu kasvatamine ei ole tööstuslik protsess, ja et see oleks tööstusliku protsessina oluliselt puhtam, kaugel sellest.
Ma tahtsin lihtsalt tähelepanu juhtida sellele, et võimalusel tasub alati kaaluda ka toidu kvaliteeti (toorainena ja sealt edasi vaadelda igasuguste kasulike ja mittekasulike ainete vahekorda).

mp

 
At 14:19, Anonymous Anonüümne said...

P.Nurmi oli askeet ja taimetoitlane kuni 21 eluaastani, hiljem enam mitte ...

Allikana jooksija biograafia.

 
At 19:42, Anonymous Anonüümne said...

http://www.nomeatathlete.com/

 
At 18:08, Anonymous Anonüümne said...


Ebook cover generator:Dress [URL=http://www.okay2shoes.net][b]Cheap Nike Shoes[/b][/URL] up your books

E book include electrical generator is computer software utilized to produce the actual sales with books a lot easier and more practical intended for prospects.A strong ebook is not perceptible;Its inside a personal format to improve this abilities regarding modern tools.Any time men and women very first think of publications, selecting to just see a tangible merchandise.A lot of people get pleasure from planning to your bookstore to peruse the preferred part.We have a specific inexplicable excite so that you can stroll your aisles, searching shelves involving hardcovers and softcovers.People want to see a tough backbone, aesthetically pleasing polished the front addresses, teasing still beneficial blurbs gracing the back deal with, and web sites created from paper.As a possible intelligent society, we've got come to take pleasure in thumbing by way of an e book, at random, choosing the website to read a good excerpt.
If there are not any guide handle generators accessible, it will be alternatively hard with [URL=http://www.okay2shoes.net/nikeairjordanairjordan8-c-1_16.html][b]Cheap Air Jordan 8[/b][/URL] an creator or maybe manager so that you can tell a person to get the file.It becomes clumsy because most of the people tend not to want to waste material his or her hard-Earned $ $ $ $ about what is basically your working personal computer file.Therefore the concept of an e-Book, and organic nephew, the book insure creator.Even though it is actually within an digital camera format, ought to a customer elect to invest in them, they will appreciate it's subject matter the maximum amount of because they might love a real publication, got they will vanished outside plus psychologically bought one particular.While you are having an item that you'd like to promote, there is a specified therapy going without running shoes.You need to visualize the particular influence the fact that image cover is wearing persons when they notice.The following guideline is needed in advertising on a regular basis along with you need to use the idea as you market place e books along with other online products and solutions likewise.To sell the product, you will need to allow it to be seem interesting.Any time persons evaluate the product protect, they need to have a very positive problem.


 
At 15:05, Anonymous Anonüümne said...

Hi, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.
I'm trying to find things to improve my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

My blog post Vietnam halong bay luxury cruises with halong bay cruise tours

 
At 16:11, Anonymous Anonüümne said...

Wow! Finally I got a webpage from where I can genuinely
get valuable information regarding my study and knowledge.



my blog post ... Place to halong bay junks halong bay trips

 
At 02:38, Blogger oakleyses said...

new balance pas cher, sac longchamp, hogan, true religion jeans, kate spade handbags, nike air max, air max, north face, ray ban pas cher, air jordan pas cher, true religion outlet, nike air max, ralph lauren pas cher, north face, louboutin pas cher, coach purses, sac guess, lululemon, coach outlet, timberland, nike roshe, longchamp pas cher, michael kors, burberry, air force, true religion jeans, lacoste pas cher, tn pas cher, nike air max, abercrombie and fitch, true religion jeans, hermes, vanessa bruno, michael kors, nike free run uk, michael kors, ray ban uk, ralph lauren uk, coach factory outlet, nike blazer, mulberry, michael kors, coach outlet, converse pas cher, nike free, vans pas cher, oakley pas cher, nike roshe run, hollister, hollister pas cher

 
At 02:50, Blogger oakleyses said...

bottega veneta, giuseppe zanotti, mac cosmetics, nike air max, north face outlet, longchamp, lululemon, soccer jerseys, mont blanc, new balance, celine handbags, baseball bats, oakley, ralph lauren, babyliss, louboutin, valentino shoes, insanity workout, vans shoes, nike trainers, iphone 6 cases, asics running shoes, reebok shoes, mcm handbags, beats by dre, ferragamo shoes, chi flat iron, hollister, jimmy choo shoes, nike huarache, wedding dresses, nfl jerseys, instyler, p90x workout, ghd, north face outlet, herve leger, abercrombie and fitch, iphone 6s cases, iphone 6s plus cases, iphone cases, hollister, soccer shoes, ipad cases, birkin bag, nike roshe, s5 cases, iphone 6 plus cases, timberland boots, iphone 5s cases

 
At 02:55, Blogger oakleyses said...

louis vuitton, converse, canada goose outlet, michael kors outlet, michael kors handbags, pandora jewelry, moncler, hollister, ray ban, sac louis vuitton pas cher, moncler, lancel, ugg boots uk, bottes ugg, doke gabbana outlet, moncler, coach outlet, montre pas cher, louis vuitton, moncler outlet, canada goose, louis vuitton, moncler, michael kors outlet online, doudoune canada goose, thomas sabo, moncler, karen millen, juicy couture outlet, toms shoes, wedding dresses, converse outlet, canada goose, moncler, vans, marc jacobs, links of london, hollister, pandora jewelry, moncler, canada goose uk, ugg,uggs,uggs canada, nike air max, swarovski, canada goose, pandora charms, ugg,ugg australia,ugg italia, swarovski crystal, supra shoes, canada goose, pandora charms, barbour jackets

 
At 11:04, Blogger Claudia Klein said...

Tere ja Tere tulemast Spotcapi ülemaailmsetesse laenuteenustesse. Minu nimi on Claudia Klein, olen laenuandja ja ka laenukonsultant.

Kas vajate rahalist tugevdamist? kas vajate laenu erinevatel eesmärkidel? Kui vastus on jaatav, soovitan teil pöörduda minu ettevõtte poole | spotcapglobalservices@gmail.com | või kirjuta meile WhatsApp: +4915758108767 | ja teie kontol on laen 24 tunni jooksul, kuna pakume suurepäraseid laenuteenuseid kogu maailmas.

Pakume kõikvõimalikke laenuteenuseid (isiklik laen, ärilaen ja palju muud), pakume nii pika- kui ka lühiajalisi laene ning lisaks saate laenata kuni 15 miljonit eurot. Minu ettevõte aitab teil mitmesuguste laenutoodete abil saavutada mitmesuguseid eesmärke.

Me teame, et seadusliku laenu saamine on alati olnud tohutu probleem Üksikisikute jaoks, kellel on rahalisi probleeme ja kes vajavad selle lahendamist, on paljudel inimestel kõrgete intresside tõttu nii keeruline omakapitalilaenu saada kohalikest pankadest või muudest finantseerimisasutustest. määr, ebapiisav tagatis, võla ja sissetuleku suhe, madal krediidiskoor või muud põhjused

Enam pole ooteaegu ega stressirohkeid pangavisiite. Meie teenus on saadaval ööpäevaringselt - saate laenu ja teha tehinguid igal ajal ja igal pool, kus seda vajate

Pakume 24-tunnist maailmatasemel laenuteenust. Päringutele / küsimustele? - Saada e-kiri aadressile | spotcapglobalservices@gmail.com | või kirjuta meile WhatsApp: +4915758108767 | & Saate vastuse hetkega.

Teie pere, sõbrad ja kolleegid ei pea teadma, et teil on vähe raha, lihtsalt kirjutage meile ja saate laenu.

Teie rahaline vabadus on teie kätes!

 

Postita kommentaar

<< Esileht