reede, veebruar 18, 2011

Pullerits: Kas pühapäeval saabub Mahtra ja Waterloo?

Head inimesed, Tehvandi suusastaadionil näitas termomeeter täna hommikul kell 7:35 -26,9 kraadi. Järgmise tunniga tõusis näit vaid 0,7 kraadi, -26,2ni... Kell 9:05, kui maraton oleks pidanud juba algama, oli miinuspügalaid 25,3. Koos tuulekülmaga koguni -30,9 kraadi! Vaatame kell 9:35 - miinus 24,7 (hurraa, starti! starti?). Kuigi tuulekülm - oh sa jeerum - miinus 31,8! (Aga tuulekülma korraldajad ei arvesta, sest see sõltub inimese liikumiskiirusest, nagu välja uurisin.) Kell 10:05 ma temperatuure millegipärast kätte ei saanud, aga 10:35 oli Tehvandil -22,6, ent tuulekülmaga ikkagi -28,5. Mis ma siin olen rääkinud - et kella 10ks ei saabu olulist soojenemist. Aga korraldajad ei taha seda juttu kuulata. Jah, nad saavad kella kümneks oma kõrgema kui -25-kraadise temperatuuri kätte, aga ei ole mõistlik inimesi sellise külmaga teele läkitada. Sest ma kohe allpool tõestan, mida teeb isegi 8-9 kraadi soojem ilm. Ja arvestage, et mul on veel mingidki kogemused (ja mingigi enesekriitika/kartus/alahoiuinstinkt) - erinevalt tuhandetest, kes tagapool stardivad. Muide, kella 11:05 näitajad Tehvandil: -21,8 ja tuulekülma -25,7.

Niisiis, eile kella kolme ajal tegin Tartus Tähtvere dendropargis viimase maratoniriietuse katsetuse. Võistlustempos, nagu asjalikud mehed olid soovitanud. Selgusid järgmised tõsiasjad.

Ikka tuleb jalga panna üle reite ulatuvad korvpallipüksid, et reisi kaitsta - need kippusid jahtuma. Samuti tuleb kaitsta põlvi, panen leukoplaastriga mõned riidetükid naha külge. Ajalehepaber ei ole vist hea, jääb kangeks - seda arvas ka mu riietumist arvustanud Jaak Teppan Suusavendade hooldetiimist. Hargivahe hakkas samuti jahtuma - puhus kergelt tuntav tuul -, mis tähendab, et seda kohta tuleb samuti veel soojustada.

Selga läks Odlo soe särk, selle peale rinnale kaks kihti ajalehti tuulekaitseks, siis Halti tuult pidava rinnaesisega pikkade varrukatega särk, siis igaks juhuks õhuke polüestersärk ning kõige peale Björn Daehlie suusakombinesoon.

Jalga läksid kõige alla pehmed Ski Go sokid, nende peale leidsin kapist veel ühed paksud pehmed spordisokid, siis Salomoni saapad ning omakorda nende peale annetas naine ühed oma punased vanad sokid. Jaak Teppan ütles, et väga ilus. Küsisin, kas sooja ka peab. Ta pakkus, et peaks pidama küll.

Kätte tõmbasin Toko labakud. Tahtsin nende alla panna ka õhukesi sõrmkindaid (taas naine laenas mingid oma vanad), aga Teppan ütles, et pole vaja. Mul on veel see probleem, et pean ümber vasaku käe randme tõmbama toetava teibi, sest Alutagusel tegin paaristõugetega käele liiga (tegelikult juba mullu ilmnenud häda, lõi nüüd lihtsalt uuesti välja). Igatahes Toko suusasõrmikute kasutamine ei tule maratonil kõne allagi. Teppan laitis ka selle mõtte täiega maha.

Pähe panin Salomoni rohelise memme räti (kapist leidsin), sest temperatuurid, nagu olen juba talve algusest peale kirjutanud, on sellised, et nüüd võib memme rätti kasutada. Kõrvanibud teipisin ikkagi igaks juhuks leukoplaastriga. Pähe läks paksem punane ESLi logoga ja valge tutiga müts.

Ja siis teele! Esmalt kolm 850-meetrist tiiru spordipargi ovaalil. Ei märganud, et riietus oleks liikumist kuidagi takistanud. Käed ja jalad sain panna väga suure amplituudiga ja hooga tööle. Eks aitas seegi, et Alutaguse maratonil saadud reite ülemiste otste venitused olid vahepeal paranenud. Ringe sõitsin umbes 2.55-3.00ga.

Siis läksin dendropargi 4,6 km ringile. Jaanus Kunts Suusavendade tiimist - neile oli eile pärastlõunaks toodud määrida juba üle 160 suusapaari - tõmbas enne rajale minekut kaks kihti pidamist ka alla, ei enamat. Suusad jooksid ja pidasid väga hästi, sain enda kohta täiesti normaalse tehnikaga sõita. Võtsin asja sportliku ja hasartse mõnuga. Tunne oli hea. Läbisin ringi 14.27ga. Olen seda elus vist ainult korra kiiremini sõitnud, jaanuari keskel jäistes oludes 13.40ga. Oleksin tahtnud teise ringi ka sõita, nii mõnus oli, aga ütlesin endale, et pea nüüd hoogu, ei maksa oma võistlust siin ära võistelda.

Higiseks siiski ei saanud. Viimasel tõusul, kui langev päike paistis otse peale, tundsin, et rinnaesisel läheb vist tänu lehekihile pisut-pisut kuumaks. Kokku läbisin 8,1 km 27.23ga. Igatahes sõitsin oluliselt kiirema tempoga kui jaanuari keskel Mammastes Eesti meistrivõistlustel 15 km.

Pärast tundsin, et põlved olid siiski nii palju külma saanud, et tegid valu. Neid, nagu ütlesin, tuleb veel kaitsta. Kindlasti määrin need maratonihommikul juba kodus sisse Deep Heati soojenduskreemiga. Näol ei hakanud imekombel üldse külm, aga sellegipoolest katan nina ja põsesarnad leukoplaastriga. Kas selle alla oleks mõistlik panna imeõhuke vatikiht, et leukoplaaster otse nahale ei nakkuks, vaid selle alla jääks õhuke õhukiht?

Ja kindlasti võtan stardieelseks ajaks selga prügikoti. Probleem on veel selles, kuidas enne starti põit tühjendada nii, et käed ja muu külmetama ei hakkaks? Kuidas talvesaabaste all sokid vahetada nii ja suusasaapad jalga panna samuti nii, et jalad (ja ka sõrmed) külmetama ei hakkaks.

Ja kas miskit on veel kahe silma vahele jäänud? Ja-jah, geelid soki sisse.

Ütlen ausalt: täna hommikul saabusid esimesed kahtlused, kas on ikka mõistlik pühapäeval Tartu maratoni starti minna. Võib-olla on külmakahjustusteta keha edasiseks eluks siiski rohkem väärt kui mingi koht ja aeg 2011. aasta lõpuprotokollis.

Kõige hullem on see, et rahvast on haaranud üleüldine ažiotaaž, mistõttu kaine ja enesekriitiline hääl on alla surutud, ning korraldajad ka ei söanda asjale otsustavalt pidurit tõmmata - starti veelgi edasi lükata, tagumistele finiš veelgi varem sulgeda või hakata neid juba varem kui Palus massiliselt maha võtma -, mistõttu, ma tõesti pelgan, et pühapäeval ootab ees tõeline Mahtra või Waterloo. Selle vältimiseks viigu korraldajad kõigi osalejate start Matule lühikesele rajale, andku pikale distantsile registreerunuile sealt grupiti lähe kell 12 - ja uskuge, ellujääjaid saab olema palju rohkem. Aga see ei tule logistiliselt kõne allagi, nagu ühelt orgkomitee liikmelt teada sain.
******
Plitvice järvede rahvuspark, Horvaatia. 25. juuni 2010. Pildistanud Priit Pullerits.

Foto 1: Pildi peal paistab ilm Saksamaal Gehlbergi lähedal väga ilus, kuid tegelikult on õues vägagi külm. Fotgo autor: AP/Scanpix
Foto 2: Püksi pandud Tartu Postimees. Pildil ei ole Priit Pullerits. Foto autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 3: Eskimote punutud rohukõrtest sokid pidid vähendama jala higistamist ning sedasi kaitsma eriti tõhusalt külmetamis eest. Foto autor: TopFoto/Scanpix
Foto 4: Oo, Washington, minu kunagine kodulinn aastatel 1995 ja 1997-1998... Kuraditosin aastat tagasi samal ajal jaanuaris olid Washingtonis sellised temperatuurid, et mehed käisid lõuna ajal koguni palja ülakehaga jooksmas. Foto autor: AFP/Scanpix

79 Kommentaarid:

At 09:30, Blogger dr Holden said...

Üks variant on tegelikult veel!

Kui pühapäevaselt maratonilt ära kaotada ajavõtt, siis alles jääks nö survival-matk Otepäält Elvasse.

Sellisel juhul ei pea paljud, kes tegelikult ei taha kodust välja tulla (aga neliküritus kohustab), seda tegema. Need aga, kes tahavad endale ja teistele tõestada oma külmapidavust ja külmavarustust, saaksid seda teha nö rahulikumalt, arvestades hetke oludega nii väljas- kui ka seespool oma kookonit.

 
At 09:31, Anonymous Anonüümne said...

põlvede ja hargivahe soojustamiseks võivad kõik lasta naisel pesupükstele/ teise kihi pükstele mõne pistega külge õmmelda lisalapid. mul vanast ajast juba sellised püksid olemas, pikale pesule peale õmmeldud fliisilapid ja nende peal veel mingi tuultpidava materjali lapid. ei sega liigutamist üldse. mugavam kui ajalehed

 
At 09:33, Anonymous Anonüümne said...

mis nüüd? sissekanne on ühe nimega, kommentaaride pealkiri on teine. ja esilehel kommentaaride arvu ei näita

 
At 09:46, Blogger Priit Pullerits said...

09:33 - sest muutsin pealkirja ja olen avalõiku pidevalt täiendanud.

 
At 09:47, Anonymous Anonüümne said...

küll on hea, et mul klassikavarustust pole, muidu oleks ka "vana spartaki spordipoisi" vaim välja löönud ja ikka starti, ikka starti... nüüd seda probleemi pole. aga edu kõigile ja kainet mõistust!
raul

 
At 10:35, Blogger Kidra said...

vat just nohhh. Mina kaldun ka arvama, et selliste külmakraadidega pikaaega väljas olla pole arukas, aga kui ikka korraldajad ära ei jäta TM, siis järelikult on see võimalik läbida norm varustuse ja treenitusega. Ja kuna ma arvan, et mu pakasekaitse varustus ja treenitus peaksid olema piisavad, siis ma PEAN ju starti minema! Olgu siis nelik üritus eesmärgiks või EMT Estoloppet 2011. Eksole. See on see koht kus eeldaks korraldajalt otsuse kindlust ja tuge.

 
At 10:41, Blogger Madis said...

Anonüümne 09:31, ÕIGED mehed ei lase naisel õmmelda, vaid teevad seda ise.

Veel ÕIGEMAD mehed läbivad pühapäeval 63 km trussikutes.

;-D

 
At 10:41, Anonymous Anonüümne said...

Enamasti räägitakse, kuidas tagumise otsa mehed peavad riietuma ja eeldatakse, et esimene ots teab ise. Kuid äkki keegi jagab oma kogemusi ka eestpoolt (st need kes soovivad sõita TM-l 100 hulka)?

 
At 10:47, Anonymous Anonüümne said...

http://www.xdream.ee/teema/859#20281
Stardi ajal oli -25, päeval läks soojemaks, mõnus oli:)

 
At 10:54, Anonymous ALaugamets said...

Korraldajad teevad tõsiseid jõupingutusi - uskuge mind! Starti pannakse üles 1000 inimest mahutav soe telk, uuel staadionil on mitmeid kohti, kus soojas olla. Riietumiest ja soojadest bussidest oleme juba palju rääkinud. Temperatuuri näitu võltsima ei hakka! Tegutseme vastavalt olukorrale ja loodame kõigilt osavõtjatelt mõistvat suhtumist. Veelkord - see on teistsugune maraton, ka siis kui hommikul on temperatuur -18 kraadi. Iga kraad, tuul, niiksus lisab omalt poolt ohtusid/probleeme. Teistsugune lähenemine riietumisele, toitumisele, spordimehe hingele kogu korraldusele jne -nii korraldajatel kui osalejatel. Keegi ei otsi kuulsust ja keegi ei pea kellegile miskit tõestama.
Andras Laugamets meditsiiniteenistuse juht.

 
At 10:55, Anonymous IndrekP said...

Mina olen suusasaabaste soojashoidmiseks kasutanud 0,5 l coca pudelit, lasen kuuma vett täis, kork kõvasti peale, kuivatan pudeli pistan saapasse. Kuum vesi püsib nii seal saapas soe mitu tundi. Nii, et kui enne starti vahetuse teed, siis läheb jalga mõnus soe saabas.

 
At 10:59, Blogger Priit Pullerits said...

Lp korraldajad: kas temperatuuri arvestate hommikul koos tuulekülmaga? Siis täna küll startida ei saaks. FISi reeglid ei ütle sõnaselgelt, kas peab arvastama tuulekülma näitu, küll aga ütlevad, et tuulekülma kui sellist tuleb arvestada. Millist näitu me siis pühapäeva hommikul ikkagi arvestame? Palun ühest selgust siin!

 
At 11:09, Anonymous Anonüümne said...

Selle nn riide (kui pole just vetthülgav) kleepimise ja ajalehe paberite osas oleksin ikkagi skeptiline, sest kui need märjaks saavad, siis on jama majas.

Ise kavasten osta veel ühe täispika spordipesu ning spets trussikud. Kätte ümber ekstra labakad.

Kõige hullem võib olla stardi ootamine, aga selleks proovin saada Otepääle öömaja.
Ajavõtu kaotamine oleks karm, aga muudaks sõitu ohutumaks küll. Vahepealne varjant oleks ka nö avatudraja formaat, kus aega võetakse, aga kohti kirja ei panda.

Erki

 
At 11:12, Anonymous Anonüümne said...

"ja arvestage, et mul on veel mingidki kogemused (ja mingigi enesekriitika/kartus/alahoiuinstinkt) - erinevalt tuhandetest, kes tagapool stardivad." miks sa nii arvad?

 
At 11:12, Anonymous Anonüümne said...

"ja arvestage, et mul on veel mingidki kogemused (ja mingigi enesekriitika/kartus/alahoiuinstinkt) - erinevalt tuhandetest, kes tagapool stardivad." miks sa nii arvad?

 
At 11:17, Anonymous 9:31 said...

ei saanud madise naljast aru. õige mees saab õmblemisega hakkama küll, aga point oli ikka pükstes, mitte kes just õmbleb. ja naisel ikka ju huvi ka, et mehe varustust külm ära ei võta ;D . ise seekord ei osale muudel põhjustel nii ehk naa.

 
At 11:22, Blogger Priit Pullerits said...

11:12 - mis küsimus see on!? Vist olete newcomer siin. Kas ma pean hakkama teile tõesti üles lugema seda, et olen viimasel kolmel-neljal talvel kõik Estoloppeti sõidud kaasa teinud, ja ikka võistelnud, mitte matkanud; et olen igal hooajal sõitnud tublisti üle 1000 km; et olen sõitnud maratonidel, kus stardis on kraade miinus 16-18; et olen suusatamise ja sinna juurde käiva-kuuluva kohta uurinud-puurinud mitmeid aastaid. Ja te kahtlete, et kas mul on rohkem kogemusi ja nende kogemuste baasilt põhjendatud kartusi kui neil, kel sellist tegude listi pole kõrvale panna.

 
At 11:33, Blogger suusaunt said...

jah, ja kui sa veel Vasaloppeti ka tunnustatud ürituste hulka arvad ja jaksad pudeli õlut ära juua, olgu siis päev enne või tund pärast võistlust, siis oled peaaegu täitsa mõistlik suusataja ja kõik võtavad su nõuandeid kuulda :D

 
At 11:41, Anonymous Anonüümne said...

"selle peale rinnale kaks kihti ajalehti tuulekaitseks, siis Halti tuult pidava rinnaesisega pikkade varrukatega särk" kas tuultpidava särgi alla on mõtet panna veel ajalehte tuulepidamiseks? kas sellises kohas ajaleht higist märjaks ei lähe? ajalehe paber pole ju niiskust kergelt ära andev. ajalehte võiks kasutada ikka sellistes kohtades, kus ta kuivaks jääks- põlved, hargivahe eespool.
rinna ja nt selja peal tekitab ta lihtsalt märja kihi. või mis teised arvavad? mõttekam ikka mõni spordisärk. onju varrukateta särgist pika varrukani erinevaid variante valida. ajaleht jah konkurentsitult odavaim

 
At 11:53, Anonymous Anonüümne said...

Priit - ära ise Photoshopiga möllama hakka - näed nüüd oled Washington Monumendi ajakirjaniku jõuga viltu kallutanud. Mis siis veel saab kui sa sama trikki 1WTC kallal kasutama hakkad, kas süüdistad pakast? Pealegi tuleb 1WTC puhul arvestada ka sellega, et seal otsas on majakas mis laevadele õiget teed näitab ja selle ärapainutamine võib nii mõnegi karile ajada.

Asjast kah. Sain merekarult suusatamiseks sobiliku kostüümi talvistes tingimustes. Tõsi liiga kiiresti ei saa sellega -liikuda -23 kraadi juures hakkas palav ja tempo tuli selja märgumise vältimiseks maha lasta, kuigi mul oli seljas merekaru kostüümi all tavaline rattasõidu riietus. pärast poolt tundi rahulikku liigutamist oli väga mõnus olemine, samas esimesed pool tundi oli see kostüüm asendamatu. Viimase otsa meestel tuleks seetõttu spordipoe asemel pigem piirduda tööriiete poodi ja sealt talvevarustus peale tõmmata, kui vanast ajast endale miskit bufaika kombinatsiooni pole alles jäänud.

 
At 12:07, Blogger sk8erboi said...

ei ole mingit põhjust teha asjata paanikat hr Pullerits. sõitsin eelmine aasta 24. jaanuaril tartu maratoni raja täies pikkuses läbi. stardis näitas ca 10 ajal hommikul startides -25C, autoaknal, st tegelik oli vast mõne kraadi võrra karmimgi. finishis polnud oluliselt soojem ma pakun.

kostüüm oli mälu järgi: crafti windstopper shortsid, crafti pikad tavalised pesupüksid, crafti windstopperiga sooja pesu särk. 2. kiht - tavaline ISCi võistluskombekas. 3. kiht - crafti windstopperiga pikk dress, ülemine ja alumine osa. seljas veel crafti windstopperiga vest. jalas tavalised puuvillased sokid ja atomicu klassikasaapad (valged). käes tavalised windstopperiga õhukesed crafti kindad. peas 2 mütsi, üks õhem ja teine suusamüts, windstopperit mitte.

tulemus: läbisin raja ca 5 tunniga. 3,5h sellest ei olnud mingit muret, palul hakkasid külmetama varbad (sest jalad higistasid ennast märjaks ja külm jõudis lõpuks nendeni, viimane 10 kilti olid näpud ka külmunud, ehkki vahetasin kindaid.

mida oleks teistmoodi teinud - poolel maal oleks konkreetselt ära võinud vahetada sokid kuivade vastu. kindad oleks võinud valida vähe suuremad, nii et oleks õhukesed aluskindad alla mahtunud. kõik.

maski, memme rätti või kreeme ei kasutanud, nina ära ei külmunud. aga nägu/jalad/sõrmed on väga individuaalne nagu ma olen märganud - mõnel on ka -2ga kätel külm.

jutu point - kui panna 3,5 kihti korralikke suusatamiseks mõeldud riideid ja sõita rahulikult, nii et riided märjaks ei lähe on kõik ok. kui keegi tahab sõita kiiremini, siis tuleb panna VÄHEM riideid, sest palju hullem on variant, kus alumine kiht läheb kiirelt märjaks ja hiljem ära jahtub.

 
At 12:17, Anonymous Anonüümne said...

Priit,
mida sa paanitsed - Eesti on vaba maa, igal reganud osavõtjal on võimalus valida, mida teeb. Regamine ei tähenda kohustust osaleda, niisama võib ka nohu tulla ja jääb sõitmata.

Ise testisin eelmisel pühapäeval tingimusi. Sõitsin 3 tundi, 32 km. Stardis oli -18 ja lõpus -20, kusjuures tuult oli ka, nii et lagedal oli korralik pinnatuisk.
Sõitsin sama varustusega kui -5 juures: pesu, vest, jakk. Tulemus: sõita oli ülihää ja kere osas ei andnud külm absoluutselt tunda. Küll andsid endast pärast märku varbad ja hargivahe.

Õppetund selge: sai soetatud uued sokid, lisaks lähevad õhukesed jooksusokid veel alla ning teip+paks sokk saapa peale. Lisaks läheb teine paar pesu, fliis ning uued windstopperiga püksid. Täna käisin tööriidepoes ja ostsin kiivri alla mõeldud sooja villaseguse maski ja kõrvadega mütsi. (Soovitan kõigile, kokku 16 EUR). Need lähevad alguses pähe, teise mütsi ja buffi ning lapse sukapükstest lõigatud varumaskid võtan kaasa, poole peal vahetan. Alustan mäesuusakinnastega, tavasuusakindad + jooksukindad ka kaasa.
Sõiduaeg tõenäoliselt 6.5-7 tundi. See ei ole loomulikult klassikaline maraton, vaid pigem suusamatk ja tuleb ennast vastavalt varustada. Aga suusamatk -25 kraadi juures ei ole küll midagi, mille üle peaks paanikat tekitama - tegelikult igati normaalne ajaviide.
Kõige olulisem - kui ikkagi hakkab rajal külm, siis tuleb pooleli jätta! Ka 20 km sellises külmas läbida on piireavardav kogemus, aga ärge endale liiga tehke!

 
At 12:18, Anonymous Anonüümne said...

Tegin eile ka nö. võistlusvarustuses(3 kihti kvaliteetspordiriideid) 1:20 h kontrolltreeningu(suusakilomeetreid 1000), külma oli -20. Tunnike sõita, polnud nagu hullu, aga tempo oli kiirem kui tavaliselt. Ja kui -5-10 kraadiga pole mingi probleem 3h järjest sõita, isegi joomata, siis eile tundsin, kuidas peale tunnist sõitu energia lihtsalt kadus topeltkiirusega. Võtsin ka ühe 40g. sp.geeli, aga õhtul olin kodus väga väsinud ja hommikul magasin sisse!!! Üllatav kurnatus oli kehas. Selle testsõidu pealt ma väga ei kujuta ette, et -25 kraadiga 4h seda kõike tuleks taluda. Võib ju ennast kubujussiks riietada, aga mis on selle mõte?

Mu sisetunne ütleb, et korraldajad peavad vastu võtma ärajätva otsuse, muidu juhtub "Padaorg"

 
At 12:45, Anonymous Anonüümne said...

Mina kui selline tavaliselt 5,5-6 tunni sõitja jätan startimata. Alutaguse -15C oli minu jaoks alumine piir.

 
At 12:55, Anonymous Anonüümne said...

Peip,

kuna oled korraldamisega seotud, siis kas:

-Kuna emhi lubab uueks stardiajaks külma -23, kas on võimalik et täna tehakse ärajättev otsus. Kas te täna arutate võimalikku diliitimist ja teete mingeid ümbermuutvaid otsuseid?

 
At 12:58, Anonymous Anonüümne said...

Arusaamatuks jääb erinevate ilmaennustuste temperatuurid. Pühapäevani pole nii palju aega, et nii erinevalt ennustada. Ilm.ee järgi pühapäeval ilm: kell 9.00: -16, kell 12: -13. EMHI järgi pühapäeval ilm: kell 9.00: - 25, kell 12: - 19. Väga suured vahed ikka. Ilm.ee järgi pole hullu midagi aga EMHI järgi ikka olukord päris karm.

 
At 13:05, Anonymous Anonüümne said...

-23 stardihetkel ei õigusta ärajätmist mitte kuidagi. Samas on igaühel õigus sõitmata jätta, inimesed ja nende külmataluvus on erinev.

 
At 13:05, Anonymous Anonüümne said...

Eilne kerge treening (-22) maratonirajal pani starti mineku kahtluse alla. Kuigi kasutan saapakatteid, oli kaks varvast peale 1,5 h sõitu valged. Laskumistel (pikkadel) hakkasid reied ja käevarred külmuma (neli kihti riideid). Pea ja nägu oli OK.
Tavaliselt sõidan sinna 4-4.15 kanti, paistab et tuleb hakata Haanja Maratoniks valmistuma (ise starti ei tule).
Teistele edu!
Külmavares!

 
At 13:11, Anonymous Anonüümne said...

Priit! Vatti ma ei julge küll soovitada näole plaastri alla teipida.
Vatt on ju puuvill ja see imeb end niiskeks, kuivab halvasti ja jäätub ära.

 
At 13:13, Anonymous Anonüümne said...

Kusjuures salvestasin ilm.ee progneesi ja võrdlesin tegelikkusega, siis nad ei pannud nädala prognoosiga sellel hetkel palju mööda. Temperatuur jäi nädatud vahmikku päevasel ajal aga vahemiku külmamale poolele. Öised temperatuurid ennustasid 1-2 soojemad kui tegelikult. Äkki ikkagi lootus, et ilm pühapäevaks natuke soojeneb. Loota ju võib :)

 
At 13:15, Anonymous Anonüümne said...

ptüi, prognoosi salvestasin esmaspäeval

 
At 13:17, Blogger Madis said...

HIRLAM mudel TM stardiajaks täna hommikuse seisuga kell 8:00

http://tuulparg.eu/images/tm2011-hirlam-temp01.gif
http://tuulparg.eu/images/tm2011-hirlam-wind.gif

Ja huvitav temperatuurinumber tänaseks mudelil:
http://tuulparg.eu/images/tm2011-hirlam-temp02.gif

 
At 13:20, Anonymous Anonüümne said...

Tundub ikka paras paanika osakond siin. Soovitusi on antud seinast seina, on võimalik olnud ennast testida juba nädala jagu sellise pakasega. Sellise paanuka peal hakkavad ka karastunud ja testitud suusatajad endas juba kahtlema ja kõhklema. Kuulake nõuandeid ja oma sisetunnet ja ärge minge paanikaga kaasa, mis on järjest mustemais värvides. See pole maailma lõpu temperatuur.

 
At 13:20, Anonymous Anonüümne said...

Mina paluks Tartu Maratoni korraldajatelt, et nad võtaksid ürituselt ajavõtu üldse maha sellelt Maratonilt. Normaalset võistlust sellelt oodata ju nii kui nii ei ole. Lisaks sellele ei oleks nelikürituse läbijad surve all üritus heale tulemusele punnitada või üldse starti ilmuda kui varustus/tervis sellise külmaga hakkama ei saa.

 
At 13:25, Blogger Jaanus said...

Põlvede kaitseks ja täiendavaks soojahoidjaks soovitan ühe võimalusena kaaluda Finalgon kreemi kasutamist. See on lähedane teistele spordikreemidele, aga märksa kangem ja seega ka äkilisem.

Kui tavaline spordikreem teeb määritud koha heal juhul soojaks, siis Finalgon teeb selle pigem kuumaks. Aga kui seda kasutada talvel külmades välitingimustes, siis on soorituse ajal just selline mõnus soe olemine, kuuma või põletavat tunnet pole ka kõrge pulsiga mina veel tundnud.

Olen Finalgoni kasutades sõitnud kõik tänavused 4 maratoni ja lisaks põlvedele määrinud sisse ka küünarnukid, kuna paaristõukel suurt koormust saava küünarliigese verevarustus külmas kindlasti ülihea pole ja soojendav kreem on siin abiks liigese soojendamisel ja nii võimaliku vigastuse ärahoidmisel.

Kindlasti soojendaks Finalgon hästi meestel ka kõige hellemat piirkonda, aga seda soovitan tungivalt isegi mitte proovida!
Tean meest, kes kunagi avantüürile läks (tõe huvides olgu siiski märgitud, et jättis lihtsalt käed pesemata enne teatud toimingute tegemist) ja see tulevärk, mis siis vallandus võrdus u olukorraga kui istuda püksata väga kuuma vette ning nüüd püüda ette kujutada sellele teole järgnevaid tagajärgi ja paratamatult kaasnevat situatsioonikoomikat:)

Ka põlvedele määrimist soovitan kindlasti varem mõned korrad katsetada, kui vahetult TM hommikul, sest inimeste naha tundlikkus on väga erinev.
Samuti see, et asi mis esimesel korral võib tunduda liiga äkiline, on paari korra möödudes väga viis (mu enda kogemus, nahk vajas harjumiseks lihtsalt natuke aega).

 
At 13:27, Anonymous Anonüümne said...

Põlvedele on olemas jalratturitele mõeldud põlvesoojendused, mis seisavad suht iseenesest paigal või siis suusatamisel aluspesu ja pealmiste pükste toel.
Huultele(huuled on ohus eriti joomise ja geelimanustamise järel) ja näole soovitan ise Sportique tooteid - http://www.spordipood.ee/5/sportique/51/0/0/
Näo puhul määrida sisse eriti ninaalune ja huulte ümbrus kuhu väljahingatav õhk auruna mõjuma hakkab. Kindalsti tuleb ette ka palju nuuskamisi ja kindaga hõõrumist seega maskid ja buffid ei ole hingamisteede kaitsel väga hea variant?

 
At 13:29, Anonymous Anonüümne said...

Kuna juba nädala jagu on külma ilma olnud, hakkab organism sellega vaikselt kohanema (eeldusel, et ikka mõned tunnid päevast õues ollakse). Kahtlemata aga tuleb olla ettevaatlik ja kuulata suusarajal sisetunnet, mitte nui neljaks võistelda. Kui ikka külm siis tuleb rajalt maha tulla.

 
At 13:36, Blogger ee.aaaa said...

riietuse jutt on kõik õige ja tähelepanekuid jagub kõrva taha ja mujelegi panemiseks kõigile. ja küllap rõhuv enamik jõuab stardiks mingile enda jaoks rahuldavale lahendusele. aga ometi jääb kõige külmetavam prolbeem, eriti harrastajatele - nii külma õhu sisse ahmimine tundide kaupa kindlasti ei jäta ülemisi hingamisteid kahjustamata. hinga nina kaudu öeldaks ju küll, kuid vaevalt paljud harrastajad pingutades seda harjunud tegema on järjepidevalt. ehk siis imelikvõitu küsimus - kuidas hingata nii, et külma õhku sisse ei ahmiks?

 
At 13:58, Anonymous Anonüümne said...

See maratoni asi meenutab kinnisvaramulli.. kasvab, kasvab - kuni lõhki käib. Nagu ikka, kui esimesed juba välja hüppavad, paneb põhimass veel täiega auru juurde

 
At 14:40, Anonymous Anonüümne said...

10:59 PP kommentaariga tuleb nõus olla ja ootaks sellele ka korraldajate vastust, näiteks Peibult.
Mis puutub ilmaennustusesse P hommikul 23 kraadi, wsiis mõtlevale inimesele ei saa see olla tõsiseltvõetav. Tänane hommik näitas sama ilmateada otepääl samuti -23c. Sama sait näitas ka Tehvandi ilma tegelikult. Panin selle kirja Tulemus järgmine Kell 9:00 Tehvandil -26C Tajutav temperatuur -32C Kell 10:00 -25C tajutav temperatuur -32C. Tuul oli tõusnud 1,1 m/s 1,3M/s. Pühapäevaks ennustatakse Tevandil 2m/sek.
Peip, millise väite alusel saab Pühapäeval kell 10:00 Tevandil suusavõistluse starti anda? Lubatud temperatuur, kuni -25C, on ületatud.


Langemetsa jutt, et see ei ole tavaline maraton ja spordimehed ärgu käitugu spordimehelikult, ei päde samuti, vähemalt niikaua kui stardis aeg käima pannakse ja protokoll tehakse ning tulemust neliküritusel ja Estolopetil arvestatakse. Härra Langemets, mõtle uuesti, mida kirjutasid. Loosungitega ei saa inimesi külma eest kaitsta, eriti suuliste loosungitega.

 
At 15:01, Anonymous Anonüümne said...

Nendes määustes, mida siin blogis kunagi tsiteeriti, on kirja pandud, et kui valdaval osal suusarajal on temperatuur alla 25 kraadi, mitte ainult stardis.

 
At 15:07, Anonymous Anonüümne said...

Kõik kõvad mehed, vaadake tuule suunda, see on kirdest. Peale Andet raiute 40km. vastu tuult, mis sest, et see on 2-3 m/sek. Tuulekülmaks teeb see ikkagi -29. Tulin just väljast ja näoga vastu tuult seista-sõita ei taha. Laskumistel pisarad silmist voolasid(prillid jäätusid üsna kiirelt).

Mõistust ja selget pead kõigile!

 
At 15:09, Anonymous Anonüümne said...

Kas ettevaatlikkus lõi pealkirja pannes välja? Karmim külmailmalahing oli ju Stalingrad, kus äravõetud jalgadega mehi oli tuhandete kaupa.

 
At 15:14, Anonymous Anonüümne said...

Siin blogis käivad vist aint mehed ja kommivad aint mehed (va Kidra) siis ei tea, kas mu mõttest on kasu... Ei oska öelda, kas meestel on olemas, aga naistel paljudel on, ning ise ka kasutan põlvede ja kintsude kaitseks, lisakihiks, tavalisi (alla-)põlvepikkusega jooksuliibukad. Mulle sobib ja ajab asja ära.

 
At 15:29, Anonymous Anonüümne said...

Tagumise otsa sõitjate seas on kindlasti hulga - osakaalu ei julge küll pakkuda - külmataluvuse mõttes palju vintskemaid sõitjaid, kui on esimeses otsas. Nagu üks vana matkasell mulle kunagi rääkis, on sportlased harjunud, et saavad pärast sõidu lõppu kiiresti mõnusasse olmesse taastuma, aga näiteks matkal nad hoolimata oma kõvast füüsisest sageli vastu ei pea, sest seal on olmelised olud karmimad. Nii et ärge pidage viimase otsa sõitjaid kindlateks külmasurma minejateks.

 
At 15:59, Anonymous Anonüümne said...

jah aga esiots on rajal 2x lühemat aega + kiirema tempo tõttu toodab keha rohkem sooja + täiendav adrenaliin annab veel omaosa

 
At 16:14, Blogger Priit Pullerits said...

...15:29 - nagu ei maksa kõiki tagumise otsa sõitjaid pidada vintsketeks matkasellideks...

 
At 16:23, Blogger Priit Pullerits said...

Jaanus Teppan läkistas mulle just FISi rahvamaratonide reeglid - tema teab, millele viidata. Ta viitas järgmisele:

14. CANCELLATION OR POSTPONEMENT
14.1 Factors to be considered
The factors to be considered when taking a decision to cancel a race and the procedures to be followed are set out in ICR 388. Whereas the lower temperature for FIS races is -20C, for popular races the limit is -25C, measured at the coldest point of the course. The figure of -25C has been accepted because competitors in popular competitions may feel less compelled to push their limits and are more likely than elite racers to dress conservatively for the race.
In calculating temperatures likely to be encountered during the race, the Jury must take account of the wind chill factor and its effect on the ambient temperature. A chart showing the effect of wind chill on ambient temperatures is reproduced below... (tabel lõpeb ära -20ga, kui tuult on nt 10 km/h, siis lugeda tempratuuriks -24, jne jne)

Mis me siin näeme - et külma tuleb mõõta raja kõige külmemas osas ja arvestada seega seda, et kui stardis on -24, ei ole see veel mingi näitaja, sest äkki on Harimäel -26!

Teiseks näeme, et selgesõnaliselt on kohustus arvestada tuulefaktorit. Miks aga seda ei tee TM organiseerijad, nagu mulle sealt hea tuttav kinnitas?

Niisiis, hei, guys, this thing stinks. Ehk kõik ei ole nii, nagu meile serveeritud on. Siin mängitakse teadlikult inimeste elu ja tervisega, või eksin?

 
At 16:27, Anonymous Anonüümne said...

Ei eksi. Paremusjärjestuse moodustamine tekitab veel suuremat tervisekahjustuste riski. Minu arvamus, et tulemus kirja 50 esimesel ja ülejäänud matka variandis läbi sõitmise rõõm.

 
At 16:32, Anonymous Anonüümne said...

Küll PP-l on ikka seda isukest irriteerida ja intrigeerida!:)

Priit, nüüd kasulik mõttetera: tulemus tuleb parem, kui täna mõnusalt puhata varbad seinal ja mitte üle mõelda.

 
At 16:33, Anonymous Anonüümne said...

Nõustun, et tuleks teha nn. avatud raja sõit. Sõiduaeg fikseerida küll, aga protokoll tähestiku järgi. Umbes nii, kuis 2002 aastal, kui oli sula ja lumepuudusel korraldajad ei suutnud tagada kvaliteetset rada. Võistelda võiks ainult eliitgrupp, kui soovivad. Neliküritusel arvestada ainult osavõttu suusasõidust. Samuti ei ole ma kindel, kas korraldajad suudavad nii kõva külmaga teeninduspunktides hoida joogid joodavana (et poleks tuline ega külm) ja ei peaks hammustama külmunud banaani, kurki, leiba nii, et hambad murduvad jne.

 
At 16:35, Blogger Kidra said...

No kõige tobedam on veel see matka variant. Kellel seda -25 kraadises 5-6 tunnist matka vaja peaks olema? Siis juba ära jätta üleüldse. Kui toimub, siis ikka võiks mõte alles jääda (kõigil ju olud samad, kes neis oludes on sellel päeval ja sellel rajal kiireim). No et kui minna Everestile, siis ei ole laagris tolgendamine veel tipus ära käimine. Või-ma-ka-ei-tea. On nii, nagu korraldaja otsustab!

 
At 16:36, Anonymous Anonüümne said...

mina arvan, et nii vanal ja tituleeritul maratonihundil, kes on viimasel kolmel-neljal talvel kõik Estoloppeti sõidud kaasa teinud, ja ikka võistelnud, mitte matkanud; igal hooajal sõitnud tublisti üle 1000 km; on sõitnud maratonidel, kus stardis on kraade miinus 16-18; on suusatamise ja sinna juurde käiva-kuuluva kohta uurinud-puurinud mitmeid aastaid, võiks olla omal aru nii palju peas, et ise otsustada, kas see maraton on talle jõukohane või ei ole, mitte urgitsema korraldajate kallal. Või on siin kohal tegu sellega et härra ise ei naudi suusatamist vaid soovib vaid võistelda? Ja sellisel juhul kartes eelseisvat, utsitab ta kõiki katsumusest loobuma või siis korraldajaid asja ära jätma?

Ei ole ilus paanikat külvata, alati on võimalus ennast ilmale sobivalt riidesse panna.

P

 
At 16:37, Anonymous Anonüümne said...

Kaasvõitlejad! Hetkel on küll julm mõelda sellise külmaga uhamisele ,kuid viimased prognoosid lubavad päevapeale siiski pehmemat: Otepää -Elva -13 - 16C Sellega kannatab juba liigutada.Aga start oleks võinud niivõinaa 11.00 olla!
RVW

 
At 16:41, Blogger Rain said...

Priit, aga kui asi nii hull on, siis miks sa üldse starti plaanid minna? Kummaline, et mees keerutab tolmu üles, üritab korraldajaid mõjutada ja harrastajate seas paanikat külvata, aga ise on valmis startima.

 
At 16:41, Anonymous Anonüümne said...

Nõustun eelkõnelajaga, 16:23 - die or let die, las vanker veereb edasi, pärast maratoni arutame seda asja
r...

 
At 16:42, Anonymous Anonüümne said...

Kidra, sa ise ole tobe! See matka variant võib-olla päästakski inimesed ülepingutamisest ja hilisematest tõsistest terviseprobleemidest.

 
At 16:46, Anonymous Anonüümne said...

Matkasõit sellepärast, et siis pole võistlusmomenti ja sellist ärapanemist, nagu praegu toimub ainult mitte eliitgrupis vaid ka tuhande kohal. Inimesed paneks ennast riidesse ja hoiaks tempo mõistliku. Sellise ilmaga saab rahulikus tempos suusatada küll.

 
At 16:46, Blogger Kidra said...

No, mis teha, et minu arvamus Sulle tobe tundub! Vabandust! :) Peaasi, et Sa ise oma arvamusega rahul oled. Rajal näeme :)

 
At 16:52, Anonymous Anonüümne said...

Olen-olen. Sulle aga edu pühapäevases võistluses ja ärapanemises! ;)

 
At 16:53, Anonymous Anonüümne said...

15:09
Retreat from Moscow oleks ka sobiv pealkiri 8)

"näeme, et selgesõnaliselt on kohustus arvestada tuulefaktorit. Miks aga seda ei tee TM organiseerijad, nagu mulle sealt hea tuttav kinnitas?"

-- hea point, Priit

 
At 17:04, Blogger Kidra said...

16:52 Sa oled ikka tõsine naljamees kohe? Ma olen jah siin üks kõvemaid ärapanijaid. Üldse olen ma nüüd ju halb ja põlastusväärne, sest julgesin avaldada Sinust erinevat arvamust. Ma veel kord vabandan! Minu arvamust selle avaldamine ei muuda tegelikult. Edaspidi püüan selle omale hoida, et mitte ärritada... Sind. Libedat suuska :)

 
At 17:07, Blogger Priit Pullerits said...

No nii, nagu ikka, pean mina olema siin see ainus, kes reaalset reporteritööd teeb. Helistasin TD assistendile Eido Tasalainile ja küsisin, kas mõõdetakse temperatuuri ikka raja kõige külmemas kohas ja kus see on ning kas arvestatakse ka külmafaktorit, nagu FISi reeglid nõuavad. Tasalain ütles, et nad tagavad, et see kõige külmem koht üles leitaks ja selle nimel tehakse tööd, ning lisas, et tuulefaktorit ikka püütakse arvestada, et võistlus toimuks reeglite järgi.

Aga Tasalain, olgu öeldud, ei ole siin peamine otsustaja. Peamine otsustaja on FISi itaallaasest tehniline delegaat.

Any comments?

 
At 17:53, Anonymous Anonüümne said...

Eks igaüks ise teab, mis teeb! Teeb oma valiku ja arvab, et teeb õieti! Mul on üks tuttav õppejõud, kes sellistes oludes ja arvajate kohta kasutab väljendit; "Arvake mida tahate, looduslik valik teeb oma valiku, teist ja teie arvamusest hoolimata!"

Sõbrad, olete nõus, et seda pole vaja!

Ja kuna see vastab tõele, siis selle pärast tulebki hoiatada! Priit ajab õiget asja!

 
At 18:24, Blogger Madis said...

Priit, järgmisena esita see viimase oma kommentaari küsimus itaallasest tehnilisele delegaadile ;-)

Nii palju siis kommenteerin, kui juba küsisid.

Fakt on see, et kui ma osaleksin, siis tean täpselt, mis piirini mu organism vastu peab. Ja kui näha on karmi jama tekkimist, siis ka katkestan.
Mitte et mu nimi selle aasta maratoni stardinimekirjas oleks. Kehtib iga võistluse kohta, kus olen otsustanud osaleda.

 
At 18:30, Anonymous Anonüümne said...

Naljavennad, tulge reaalsusele, mis matkavarjant, võistluseks läheb igal juhul, kui kõik rajale lastakse, see on vältimatu. Ja 10.00 on start ja seda väga paludele, sest on juba kohale tuldud, tehtud kulutused(määrimine) ennast vaimselt ja füüsiliselt ette valmistatud. Start toimub igal juhu, olenemata mida korraldajad otsustavad viimasel minutil. See on juba pöördumatu protsess ja seda palju suuremale hulgale suusatajatele, kui siin kõik ette kujutada suudavad.

Kahjuks või õnneks on endal probleem hoopis selles, et kuum ei hakkaks rajal. Sest pikemad sõidud umbes sellise temperatuuriga on kõik lõppenud kerge üle kuumenemisega, kuigi spordi riideid on üleval 3 ja alla 2 kihti. Kõige tähtsaim on hoida soojas pea, sõrmed ja varbad.

 
At 18:37, Anonymous Anonüümne said...

Vanasti olid enamus talved sellise temperatuurigaja, suusatati ja mis riietega veel. Mugavad ja hellikud oleme ja ajame siin kraadi lõhki, ise veel suured inimesed. Sellise vingumise ja häda peale me varsti välja sureme.

 
At 18:55, Anonymous Anonüümne said...

Tegin korraldajate antud rohelisele kotile augud sisse ja proovisin selga. Väga paras igalt poolt ja ka soe, paks kile. Võtan selle kaasa rajale, et kui hakkab lootusetult külm, tõmban selga ja jään ellu, ilus roheline ka veel.

 
At 18:55, Anonymous Anonüümne said...

Minu arvates ütles Indrek Kelk selgesõnaliselt, kes tunneb et hakkama ei saa jätku see Maraton vahele. Priit,kui arvad, et sul tekib probleeme, ära stardi. Mulle tundub küll, et sa loobid korraldajatele siin kaikaid kodaratesse. Mina olen igatahes stardi, kui hakkab külm ja tekivad probleemid, olen järelikult vilets mees ja katkestan. Kohtumiseni Maratonil.
Edu! Toomas

 
At 18:59, Anonymous Martti said...

Müüa Tartu Maratoni pika distantsi 63 km NUMBER!!! Stardigrupp: Eliit(1-100)
Tel. 59 002 897 Hind: 25 Eur

 
At 19:24, Anonymous Anonüümne said...

Kuna olen täna arvutist eemal olnud, siis kiired kommentaarid:
1. Ajavõtu olemasolu ei tohiks vähendada mitte kellegi IQ -d, seda muidugi juhul, kui see norm oludes kinganumbrist suure, on.
seega matkavariant (efekt ainult inimeste ettekujutuses).
Madis on väga selgelt väljendanud mõtleva inimese seisukohta.
2. Stardipaugu andmise/mitteandmise otsustab võistluse Zürii, mina sinna ei kuulu.
Elu on näidanud, et olgu otsus missugune tahes, rahvas lähgeb rajale niikuinii.
kahjuks pean nüüd minema.
jõudu ja tervet kainet mõistust kõigile.
terv
Peip

 
At 19:27, Anonymous Anonüümne said...

Küll saavad kõik hakkama TM-l, igaüks oma võimete kohaselt! Osad suusatavad juba teist päeva järjest/tallinnast otepääle ja siis TM otsa/ ning peavad vastu: http://www.firmasport.ee/projektid/1729-hullud-suuskadel-300-km

 
At 20:19, Anonymous Anonüümne said...

Ärge liialt lootke looduslikule valikule ja sellele, et kui inimesed külmuma hakkavad, siis nad katkestavad. Külmumine on selline protsess, et võib toimuda nii, et inimene ise ei tunne ega saa aru. (Näited on avatud rajalt juba olemas.)
Sellisel juhul lasub mingi vastutus ka korraldajal, kes osales sellise olukorra tekkimisel. See ongi see, millele Priit tähelepanu tahab juhtida.

 
At 22:33, Anonymous ALaugamets said...

Kahjuks või õnneks olen täna rääkinud vähemalt 20 homme rajale mineva inimesega, kes on teinud homseks korrektuure oma riietumises, viinud ennast kurssi katkestamiseks loodud tingimustega, "tuuninud" oma varustustjne. Neid ajavõtu toimimine või mittetoimimine kui selline üldse ei huvita. Põhiline, nad on lugenud maratoni kodukal olevat infot. Tunnistan, et tunnen ennast süüdi, et esmaspäeval ehk liiga radikaalselt infot kirjutasin ja džinni ehk pudelist kontrollimatult välja lasin.edaspidi olen tähelepanelikum!? Preaegu kontrollin oma saanide ja kiirabide GPS kaugjälgimise signaale üle ja kõik toimib. Homme saab igaüks enamust meditsiini tegevust jälgida avalikult aadressil aadressil metrotec.ee/tartumaraton2011. Kõik on valmis, uskuge kui Te ise olete normaalsed siis ei juhtu teiega miskit hullu, saate selle suusasõiduga nauditavalt hakkama. Õnneks paljud korraldajad ei loe seda lehekülge ja kahjuks paljud komivad siin nagu on tavaks anonüümselt.Kasulikku on siin palju aga ka jura kahjuks. Ei ole väljapääsmatuid olukordi, on saamatud inimesed.
Andras Laugamets aastast 1999 meditsiiniteenistuse juht

 
At 22:45, Anonymous Anonüümne said...

No nii. Maraton toimus, mis teil kaagutajatel nüüd öelda on? Ah?
Matul pistsin juba maski tasku ja tegin vestil luku eest lahti, muidu oleks kuumarabanduse saanud.
Eriti jänesed on need kes oma stardikoha maha müüsid.
Muuseas sõitsin täpselt tund aega kiiremini kui eelmine aasta.
Teet

 
At 12:37, Anonymous Anonüümne said...

Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: (amaah.credit.offer@gmail.com). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.

 
At 06:13, Blogger Unknown said...

irving shoes
adidas nmd
ferragamo sale
cheap jordans
kobe 11
nike mercurial vapor
adidas ultra boost
longchamp
curry 2
new england patriots jerseys

 
At 03:33, Blogger Unknown said...

longchamp handbags
nike running shoes
coach outlet
michael kors outlet
burberry outlet
tory burch outlet
ralph lauren outlet
canada goose uk
nike outlet
true religion outlet
201711.9wengdongdong

 
At 09:15, Blogger raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.14
moncler online outlet
coach outlet online
pandora outlet
coach outlet store online
ray ban sunglasses
christian louboutin outlet
cheap jordans
mulberry handbags
bengals jersey
off white

 

Postita kommentaar

<< Esileht