reede, detsember 17, 2010

Pullerits: Mis on murdmaasuusatamise mõte?

Ma ju näen - me ju kõik näeme -, et emotsioonid on laes. Eile käisin Tartu Ülikoolis sügissemestri õppetöö eest tasu kasseerimas (kokku 68 ja pool astronoomilist tundi seminare ja kodutööde parandamisi), kui juhtusin kuulma, et üks noor naisõppejõud oli tõsises mures, kust küll Tartu maratoniks valmistumiseks treener leida.

Emotsioonidega on kerge kaasa minna. Pingutama ei peagi - need veavad sind ise enda järel. Ja siis kaobki kaine pilt silme eest. Milleks see kõik? Ehk mis on murdmaasuusatamise mõte?

Vanadest norra jahimeestest võib ju aru saada - neile oli suuski vaja selleks, et paksus lumes mitte vööni läbi vajuda ja sujuvamalt edasi liikuda (hoiatus: see ei olnud spordiajalooline teaduslik väide, vaid oletuslik mitteteaduspõhine subjektiivne seletus). Aga tollest ajast on aeg kõvasti edasi liikunud. Nüüd on lumes edasi jõudmiseks palju tõhusamaid vahendeid (mootorsaanid), ja kui paljuke neid ikka veel järel on, kes metsas talvel jahti peavad, ja vaevalt noist jahipidajaist enamik üldse suuskadel liigub (taas hoiatus: tegemist oli informeerimatu oletusega).

Mis on aga saanud murdmaasuusatamisest? Mingi naljanumber ju! Esiteks kulutatakse kahanevate ressursside ajastul tohutult ressurssi (elekter, mage vesi), et toota seda, mis varem või hiljem meie laiuskraadil nagunii taevast alla sajab. Siis kaetakse selle produktiga mingid ringid, mille pikkus ei ületa enamasti 5-6 kilomeetrit ja jääb mõnel pool isegi alla kilomeetri. Nende ringide tegemiseks aetakse peale tohutu rasketehnika: kallurid, traktorid. Iga koolipoisski teab, et need kulutavad palju rohkem kütust kui 3,8-liitrise mootoriga Chrysler Pacifica. Ja seejärel tuleb saadud tulemust alalõpmata freesida ja siluda ja hooldada... ja seda kõike selle nimel, et inimesed saaks võimalikult mugavalt mingeid ringe sõita selle nimel... et kunagi kahe kuu pärast Tartu maratonil sõita rada, mis enamikule ei meenuta sugugi neid ideaalilähedasi tingimusi, kus nad eelmised kaks kuud tiirutanud olid.

Öelge nüüd, mis on asja point? Ehk tuum? Ja-jaa, juba see tuleb: las inimesed parem liigutavad end värskes õhus kui kaanivad õlut (pagan, nüüd annavad õllelembesed suusasõbrad mulle taas vastu pead, aga olgu, neelan alla), reedavad Savisaare kombel riiki või ajavad Savisaare moodi noori naisi taga. Loomulikult, las nad liigutavad. Aga võtku korraks tuure vähemaks ja mõelgu oma tegevuse sisu peale - 5 km, 10 km, 15 km, 20 km, 25 km... Kas kümnest juba ei aitaks? Muidugi aitaks.

Aga ei, ikka on vaja rohkem, siis veel rohkem. Sest Estoloppeti maratonid on enamik 40 km pikad. Hmm, aga miks just 40? Miks mitte 25? Või 30? Või siis juba 50 või 60? Olgu nii või naa, vahet ju pole - üks mõttetus kõik. Lisaks muud kulud - sajad sõidavad üle Eesti kohale (mõned isegi Venemaalt), kulutavad kamba peale tonnide kaupa kallist kütust, mis tuleb kas Venemaalt või araabiamaadest - ega siin ka Eesti vaatevinklist vahet ole. Samal ajal... liustikud sulavad ja pingviinid surevad.

Okei, globaalselt tasandilt tagasi lokaalsele. Sajad inimesed hakkavad tunde võtma, et nikerdada suusasammu kallal. Aga seda sammu ei ole neil mitte kusagil vaja peale... Tartu maratoni (TM on siin mõeldud üldistusena kõigi maratonide kohta). Kas nad õige mõtlevad ka, kuhu nad sõita tahavad (Otepäält Elvasse - tule, taevas, appi, milleks?!) ja miks neile seda sõitu ning sõiduoskust üldse vaja on. Isegi kui neil autot pole ja bussid ei käi, siis vaevalt läheb keegi auto ja bussiliini puudusel vajalikku maad suuskadel läbima. Täiesti ebapraktiline ju! Kuhu nad pärast suusad panevad, et neid ära ei varastata, ja kust nad saavad kuivad riided, kui kohale jõuavad? Saate nüüd isegi aru, kui mõttetu see kokkuvõttes on.

Mõni terane kavalpea küsib nüüd, et miks ma siis ise suusatan, kui see nii mõttetu on. Vaadake, minu kohta see lihtsalt ei käi. Ja teate, miks? Sest erinevalt paljudest teistest olen ma ju alati ausalt ja avameelselt rääkinud, et suusatan selleks, et võimalikult paljudest võimalikult parem olla. (Mõni nimetab seda kurjalt ärapanemiseks - no olgu pealegi.) Ses mõttes on mulle loomulikult kasulik, mida rohkem inimesi murdmaasuusatab - seda suuremaks muutub tõenäosus, et tahapoole jääjate hulk üha suureneb (ja-jah, see on siiski demagoogiline seletus, sest ega mul ausalt öeldes ole sest sooja ega külma, kui mitu pensionäri ja koduperenaist minust tahapoole jääb - aga teinekord on demagoogias isegi törts võlu, kas pole?) Aga milleks nood tagumised tuhanded murdmaasuusatamisega tegelevad - ma arvan, et nad ei anna ise ka endale selle kohta päris hästi aru.

Minu arust on laskesuusatamine palju põnevam. Ja Jaak Teppan ütles hiljuti, et talle ka laskesuusatamine meeldib ja et see on lahe. Nii et - püssid selga ja jahile! Kes tahab märklauda hoida? Esimene harjutus: jooksev suusataja.
******Kirik Trsati mäe otsas, vasakul paavst Johannes Paulus II skupltuur, Rijeka, Horvaatia. 24. juuni 2010. Pildistanud Priit Pullerits.

Foto 1: Lumetegu Tartus Tähtvere spordipargis aasta tagasi. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Scanpix
Foto 2: Siin käivad sajad inimesed päevas trenni tegemas. See on Tähtvere spordipark Tartus enne tänavuse suure lume saabumist. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 3: Chrysler Pacifica ja lumine korvpalliplats. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 4: Liiga innuka murdmaasuusatamise globaalne tagajärg: New Yorgi vabadussammas juba upub. Foto autor: AP/Scanpix
Foto 5: Maja Tartu põhjapoolses servas Tähtvere pargi lähistel - siia pääseb iga kell autoga, ei ole sinna vaja suusatada. Foto autor: Priit Pullerits

24 Kommentaarid:

At 15:09, Anonymous Anonüümne said...

Priit, kui sa tõesti ei tea, miks inimesed TM (sinust tagapool) suusatavad, siis küsi nende käest.

 
At 15:23, Anonymous Anonüümne said...

Muidu nii konkreetse jutuga, aga nüüd jättis tunni hinna mainimata!!!

 
At 15:47, Anonymous Anonüümne said...

eesmärgiks max koht TM'il? suurenda tsipa kehakaalu, praegast jääd liig lahjaks.

 
At 18:13, Anonymous Anonüümne said...

Priit,
ka naised võistlevad üksteisega, kuid teisiti kui mehed. kas Tartu Ülikool maksab ka kodutööde parandamise eest? Palganumbrit vaadates lõi pilgu kaineks ja kirjutasid väga hea jutu 8)

 
At 18:17, Anonymous Anonüümne said...

P.S.
"Viimane lasketiir võttis Lessingult lootused kõrgele kohale", "Roland Lessingule sai Pokljukas saatuslikuks viimane tiir, võidud said Tora Berger ja Daniel Mesotitsch." -- Rahvusringhääling Eesti laskesuusatajate esinemisest

 
At 18:52, Anonymous Anonüümne said...

Kas see eelnev "mõttetuse" jutt oli nüüd õigustus selleks et soovid võimalikult paljudele ära panna?

Ma soovitaksin Sul enda jaoks leida asjale pisut sügavam mõte!

Kui vähe on neid suusatajaid kes võtavad osa Estolopeti maratonidest ja Tartu maratonist? Või õigemini kui palju on neid kes ei võta osa rahvamaratonidest ja kellele sa ei saa kuangi ära panna.

Priit

 
At 19:48, Anonymous Anonüümne said...

Lase käia laskesuusatamisega - esimene võistlusvõimalus juba kolmapäeval
http://www.biathlon.ee/otepaa-valla-lahtised-mv/

 
At 19:50, Anonymous Anonüümne said...

Super tekst - 100% minu mõte juba aastaid. Iga aasta olen mõelnud, et miks seda teha. Tavaliselt on põhjus olnud selles, et talvel pole ju paremat tervise konditsioneerimise ala hilisõhtul vabas õhus kui lumel vaikselt libistamine. Samas on kõrvalnähtusena paaristõugetega keppimine kergesti muutumas rutiinseks sõltuvuseks mille ülimaks tunnuseks on võistlemine rahvaspordi üritustel ilma eesmärgita saada miskit rariteerset autasu või naabrile ära panemise soovita. Saan aru neist kes peavad TM läbimist saavutseks iseenesest, kuid samas milleks see 6-7 tundi kestev masohism kurnatuse piiril? Iga suusataja kes jääb esituhandest TM-l välja on pesueht enesepiinaja, tunnen kaasa! Õnneks elame vabas ühiskonnas kus igaüks otsustab ise, et kuidas ennast piinab.

 
At 20:46, Anonymous Anonüümne said...

Jee, lõpuks üks asjalik kirjutis, kuigi viimane lõik rikkus üldmulje natuke ära. Selle asemel soovitaks EPA-kate harjutust "jooksev metssiga" :)

r.

 
At 20:50, Anonymous Anonüümne said...

Re 19:50 - "Iga suusataja kes jääb esituhandest TM-l välja on pesueht enesepiinaja" - tegelt ei ole, iseasi on see. miks selle eest maksma peab, suuskadel Otepäält Elvasse (ja tagasi) saab ka ilma osavõtumaksuta müttata.

r.

 
At 22:10, Anonymous Anonüümne said...

19.50 kommentaator pole ilmselt reaalse eluga kursis. Esimese tuhande hulgas on ikka kordades rohkem enesepiinamist kui tagapool.

 
At 22:46, Anonymous Anonüümne said...

19:50 jutus on point. Aga üha hullemaks läheb. Juba on Eestis hakatud korraldama nn ekstreemdistantsidega üritusi nagu 100 km jooksud, suusatamised, käimised, 90 km püssiga lumes matkad, jne. Tulemas on 24 h jooksu- ja käimisüritus. Näha on, et see suund kogub hoogu. Ja mis toimub SEB Maratonil. Nendel, kes jooksevad maratoni üle 4 h, ripub ka mõttetu enesepiinamise küsimus pea kohal.

 
At 08:42, Anonymous Anonüümne said...

Esimese tuhande hulgas on ikka kordades rohkem enesepiinamist kui tagapool.

!?

Puht füüsiliselt kõik ju ei mahu esimesse tuhandesse ,käib tagapool täpselt samasugune andmine (kui mitte kõvem) kui esimeses tuhandes.
Kõige suuremad sado-maso vennad leiab teadagi viimastest sadadest -olematu ettevalmistusega,määrimatta suuskadega jne.

 
At 12:18, Anonymous Anonüümne said...

Need viimased on ikka puhta hullud heas mõttes. PP, kas Sa oled 6-7 tundi järjest nõus suusatama, või palju oleks esi 1500 sees lõpetajatest nõus 6-7 tundi raha eest vabatahtlikult suusatama?

Ja enamusel on täpselt samad põhjused suusatad nagu PP. Olla parem enda eelmise aasta ajast-kohast, olla parem naabrist, sõbrast, rasva põletada ja ennast liigutada, lihtne ja elementaarne. Pole vaja siin suurt ja sügavat mõtet taga ajada.

 
At 12:27, Anonymous Anonüümne said...

Vastus on lihtne: "uuringutega on kindlaks tehtud, et füüsiline liikumine tekitab kehas heaoluhormoone nagu endorfiini ja dopamiini. Need ained hoiavad meeleolu üleval ka pärast treenimist ja võivad tekitada lausa eufooria."
Igapäevaelu füüsilist liikumist enam eriti ei nõua ja nii nühitaksegi suusaradu ja jooksuradu jne. Täitsa ratsionaalne käitumine.

 
At 13:44, Anonymous Anonüümne said...

Arvan, et meie kuldsuusatajad Šmigun, Mae ja Veerpalu on kasvanud ajal, mil suusasport oli äärmiselt populaarne - nende eakaaslasena võin seda öelda (Taru maratonil 12 ooo inimest, või umbes nii), ja me võlgnemegi nad tollasele vaimustusele. Küigil olid siis suusad:) Nagu praegu pärast MM-i väiksed poisid käivad jalkatrennis. Nii et kui poleks neid masse, kes vaimustuksid, ei tuleks ka suusasportlasi. Ei piisa kahesajast esisõitjast - eks vanemad võta lapsed ju ka suusarajale, mina küll. On see vastus?

 
At 14:24, Anonymous Anonüümne said...

Sport on narkootikum ja tuleks ära keelata

 
At 15:00, Anonymous Anonüümne said...

Põhiline kulu,mida üldse ei mainita, on mõttetu energiakulu,mis tekib suusatajal. Ja siis, selleks, et see tagasi saada, pead end tankima uuesti kaloreid täis. What a waste:) Sellise teooriaga tulevad taimetoitlased välja (kui neile rääkida , et vegena ei saa sa hästi hakkama) Aga mida neile eneseõigustuseks kosta?
Marko

 
At 21:36, Anonymous Anonüümne said...

mis on blogipidamise mõte? tahad et ilgutaks sinu ja koera üle? küta aga nõmedusi edasi.

 
At 21:41, Anonymous Anonüümne said...

13:44
Meil on Erika Salumäe, Erki Nool, Ants Antson, Mait Riisman, Kaido Höövelson jne. (lisaks hulk lumevabasit talvi)
Kus siin need massid on?
Võiksid oma teooriat korrigeerida.
T

 
At 23:34, Anonymous Anonüümne said...

Oleks Alaver sügisel Vene koondise rongile hüpanud, võiks ta nüüd rinna ette lüüa: mina viisin Võlegzhanini esimese MK etapivõiduni, mina viisin Legkovi MK sarja liidriks... Oh, Mati, Mati

 
At 10:17, Anonymous Anonüümne said...

Ma täiesti tunnistan, et mõte viibida 6-7 tundi värskes õhus tuhandete inimeste vahel siblides on täiesti ebaerutav. Aga lapsepõlves tehtud lubadused tuleb kord ka ellu viia ja kui suurema osa oma elust oled sõitnud vabat, siis tuleb võtta keegi klassikat lihvima. Esimesel aastal eesmärgiga lihtsalt vastu pidada ja kui meeldib, siis tahaks võimalikult paljudele inimestele ära teha.

Üks põhjus on veel - miski peab ju inimest motiveerima õhtuti külma ilmaga toast välja minema neid 5-ja 10-kilomeetrisi ringe mõõtma (olenevalt harjutuskohast). 63km on piisav motivaator. Treeneriga või treenerita :)

Noor naisõppejõud

 
At 01:53, Anonymous Anonüümne said...

no pealkiri lihtsalt ei vasta sisule...

 
At 08:59, Blogger raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.14
true religion outlet
louboutin shoes
nike blazer pas cher
air jordan 4
oakley sunglasses
nike shoes
bottega
true religion jeans
salomon
moncler jackets

 

Postita kommentaar

<< Esileht