kolmapäev, veebruar 21, 2007

Pullerits: Kas sõita ees või taga?

Kas teate, mis oli laupäeval, päev enne Tartu maratoni, Postimehe veebiküljel loetavaim lugu? Õige vastus: "Suusatreener hoiatab Tartu maratonil lolli initsiatiivi eest". (Tean seda seetõttu, et loetavuse üle peetakse meil üksikasjalikku arvestust.) Nimetatud tõsiasjaga võiks ju rõhutada, kui oluline sündmus too suusasõit eesti rahvale oli, või arutleda teemal, kuidas teha löövat ja paeluvat pealkirja. Aga süüvigem asja sisusse!

Uudises rääkis Eesti naissuusatajate B-koondise peatreener Kalmer Tramm: «Psühholoogiliselt on oluline, et kui sõidate nelja-kuue-liikmelises pundis, siis hindaksite oma taset ja seisundit õigesti. Et te ei teeks hetkeajendil kiirendust ega jääks seejärel piltlikult öeldes lumega üksi, nii et enda ees pole näha ühtki selga, aga taga on kõik hagijad.»

Selle asemel soovitas Tramm otsida eessõitjate püüdmiseks ja nendest möödumiseks hea libisemisega reljeef. «Kui grupis selget tööjaotust pole, ei ole mõtet lolli initsiatiivi üles näidata,» manitses ta.

Uudise autor: Priit Pullerits. Üks neist, kes sellest soovitusest maratonil täht-tähelt kinni ei pidanud: Priit Pullerits.

Muus osas, pean tunnistama, olen jälginud Trammi retsepte küll sõna-sõnalt. Kui ta soovitas, et teeksin teiperit, tegin teiperit. Kui ta soovitas, et maratonihommikul teeksin kümneminutilise sörgi, tegin sörgi, ehkki uni oli juba poole öö pealt läinud. Pidasin hoolikalt kinni ka tema treeningplaanidest, mida ta alates septembri keskpaigast mulle koostas (kuigi, tunnistan üles, et harjutasin siiski pisut rohkem, kui ta ette kirjutas - aga mitte oluliselt [tean, tean, et see pole tark tegu - ärge hakake nüüd sellepärast siin tänitama]). Ainult üks kord vist treenisin vähem. See oli kaks päeva enne maratoni, mil plaanis oli poolteist tundi suusasõitu kiirendustega. Tegin tunni ja viis minutit, sest millegipärast tundus, et too lisapooltund ei anna midagi olulist juurde.

Ja siis, pärast pikka ja põhjalikku ettevalmistust, läksin starti ning eirasin võistluse ajaks ühte tema olulisimat soovitust - ära hakka lolli initsiatiivi üles näitama.

Ärge tehke siin kiirustades vale järeldust, nagu üritaksin jätta muljet, et tahan uhkelt ja ülbelt soolot teha. Ei, asi on hoopis selles, et mulle ei istu grupis sõit. Kohe seletan.

Küllap on igaühel võistlusteks oma taktika ja oma väljakujunenud sõiduviis. Minu taktika üks põhimõtteid on see, et pole mõtet hakata tõusudel võimu demonstreerima, vaid võtta need võimalikult väikse energiakuluga, ja panna käiku juurde seal, kus teistel sageli pärast tõusu hing juba niidiga kaelas. Tõusudel rabalemine on mu meelest üks mõttetumaid energia pillamisi, mida Tartu maratonil esines naeruväärselt palju.

Kujutage nüüd ette, kui kellegagi grupis ehk karjas sõita - siis pean ka karja kombel käituma. Kui tõusudel kihutatakse, siis kaasa kihutama. Kui sirgetel, kus saaks paaristõugetega jõuliselt lükata, hakatakse vahelduvtõuget loksutama, siis samuti kaasa loksuma.

Tartu maratonil oli selgelt näha, et nii kui gruppi võtsin, läks oma sõidurütm käest. Esiteks, kuna suusad olid tänu Lõunakeskuse Silja Spordi määrdemeestele väga kiired ja pidamine ideaalne, siis sõitsin laskumistel paljudele grupis tagant sisse. Kui laskumisele järgnes kohe tõus, libisesin eessõitjale sedavõrd kandadele, et pidin tõusul seisma jääma - ja kui tõusul hoog raugeb, siis on ju raske seal end korralikult jälle liikuma saada. Ülejäänud tõusudel, kui eessõitjad hakkasid kääri jooksma, pidin jäljes üles minnes ikka tempot alla laskma, sest kääritajad võtsid rajal enamiku ruumi endale. Lühidalt: grupis sõitmine tekitas palju lisaprobleeme.

Seetõttu valisingi alati grupi otsa sattudes kõrvalraja - seal oli hea omas tempos kulgeda, keegi ees ei seganud, ja ausalt öeldes on väga innustav, kui saad pikast rongist kõrvalt mööda sõita. Ka siis, kui peakonkurendi Art Soonetsiga umbes 20 km enne lõppu kokku saime, tegin vedamistööd peamiselt mina. Või siis sõitsime kõrvuti radadel. Ainult ühel lõpueelsel pikemal laskumisel võtsin Soonetsi tuulde, sest tal on minust ligi 20 kg suurem mass ning tema taguotsa varjus oli hea kükitada - ei jäänud maha nagu siis, kui kõrvuti radadel laskusime.

Loomulikult olen initsiatiivi näitamise eest aegade jooksul ka vastu pükse saanud. Esimest korda kaks aastat tagasi Viru maratonil, kui otsustasin 25 km enne lõppu kiirust lisada ning minu taha haakis pikk rong, kes 10 km enne lõppu mööda läks. Ja tagantpoolt tuli neid möödujaid muudkui veel ja veel. Või ka selle aasta Viru maratonil, mil enne lõputõusude algust umbes kuue-seitsme-meheline rong joones mööda vihises. Aga eks need vastu pükse saamised ole eeskätt tingitud ikka sellest, et ise oled nõrk.

***

Ma ei saa hästi aru neist, kes kurdavad, et maratonil kadus pidamine ära. No kuidas saab pidamine ära kaduda? Andke andeks, ma käisin veel eilegi maratonipidamisega sõitmas, tegin 15 km ja suurepäraselt pidas - ei mingit vahet pühapäevaga võrreldes. Tekkis koguni mõte, et kui nii hästi lippab ja peab, ei tea, kas ongi mõtet lasta enne Tallinna maratoni suuski ümber määrida.

Minu meelest on neile pidamise ärakadumise juhtumitele kaks seletust. Esiteks, kui suusatajad hakkavad ise määretega plötserdama ega vii suuski spetsialistide kätte. Tegin ausalt öeldes suured silmad, kui nägin enne Tartu maratoni suuski kiirkorras määrimas - täpselt sama algeliselt, nagu mina seda 25 aastat tagasi keskkoolipoisina tegin - täiesti ontliku sportlasvälimusega mehi. Ma ei imesta, kui niimoodi amatöörlikult ettevalmistatud suusad ei pea.

Teiseks, kui treenitus on väike. Kui ikka tõusul ei jõua enam suuski kinni vajutada ja kätega töötada, siis on loomulik ja inimlikult arusaadav selles suuski, mitte niivõrd iseennast süüdistada.

***

Lõpuks pisut suusaintriigi kah. Jaanuari algul küsisin Kristina Šmiguni mänedžerilt Kristjan-Thor Vähilt meilitsi kuue spekulatsiooni kohta, mis pärast Šmiguni tagasihoidlikku hooaja algust olid ringlema läinud. Kuuest spekulatsioonist neli puudutasid tema motivatsiooni. Need olid järgmised:

1. Kristinal puudub pärast kahte olümpiavõitu piisav motivatsioon, et sel hooajal maksimaalseid tulemusi näidata.

2. Kristina motivatsioon langes peale seda, kui sai selgeks, et MK-sarja ta ei võida.

3. Kristina püüdis endale selleks hooajaks tekitada kunstlikku motivatsiooni MK-sarja võitmise sooviga, kuid ajapikku sai aru, et tegelikult see teda väga ei motiveeri.

4. Kristinal puudub sel hooajal sportlik viha ja maruline saavutusvajadus.

Kristjan-Thor Vähi teatas nende väidete peale lühidalt:
Tundub, et oled suusatamisest väga kaugeks jäänud, sest kirjutad siinkohal sellist jama, mida ei suuda lugedes isegi uskuda. Neile küsimustele ei ole lihtsalt vastata võimalik. (Igale küsimusele saaks lihtsalt öelda BULLSHIT või JABURDUS).
Lugesin eile SL Õhtulehte. Seal tunnistab doktor Mihkel Mardna, Šmiguni nn ihuarst, et kahekordsel olümpiavõitjal on olnud sel hooajal tõesti keskendumisraskused: «Hooldemehed nägid kõrvalt, et Kristina polnud treeningutel ja võistlustel tavapäraselt särtsakas ja innukas. Probleeme oli motivatsiooniga. Aga nüüd on ta suutnud end kokku võtta.»

Nüüd tahaks teada, keda ja mida ma uskuma pean? Kes oleks see tark, kes aitaks leida neis vastukäivais tsitaatides õige jälje?

Foto 1. Priit Pullerits Tartu maratoni finišis. Foto autor: Nikolai Järveoja
Foto 2. Konkurendid Priit Pullerits ja Art Soonets Tartu maratoni finišis. Foto: Scanpix

Väga raske on KRISTINAL ennast ületada, kui kogu senine hooaeg on olnud downhill, kuid ta peab seda proovima!! Ainus tõe kriteeerium on tiitlivõistlused, kuha ta läheb küll mitte soosikuna kuid siiski arevestatava tegijana.

ka minu hääl läheb Triibu taktika poolt. Ja lisaksin veel ühe aspekti, mis minu puhul töötab- Emotsionaalne laeng, mille saan kui kellegi ees(t) sõidad lisab harrastus-sportlase treenitusele kõva kümnendiku;)
Eritit kehtib see rattasõidu puhul, kus viimaseid kilomeetreid hambad-ristis tahtejõupealt on lihtsam läbida kui suuskamises.
Tehnilisematel MTB etappidel on taga sõites ka kellegi käbara tõttu kukkumise oht suurem. Loogish, et grupisõidul on asi teine.

Muidugi tuleb, kui on hea hoog sees kõigil eest ära minna. Laskumiste järel olevatel tõusunukkidel hoog üleval hoida ja täiega panna. Nii saab lihtsalt pundist mööda. Paaristõukelõikudel täiega ja pikal tõusul ilusalt libistades. Kui seltskond juba väga kõvaks muutub, siis võib paar kilti pundi taga taastuda ning siis jälle aidaaa :)

Määrimise kohapealt nõustun kui tegu on algaja pühapäevasõitjaga.Kuid-mitte ükski määrdemees(kui sul pole just oma isiklikku nagu Andrusel või Kristiinal) ei tunne sinu suuska või sinu sõidustiili paremini kui sina ise,ega ole tal aega ja võimalust ühe paariga tunde jannata,ning vaevalt on tal ka kuuse-taadi võimet järske ilmamuutusi mitu päeva ette näha.
Määretega mökerdamine on üks osa fun`ist mida suusatamine pakub.

Hr. Pullerit - see kuis intrigeerisite siin enda tegemistega enne TM oli põnev ja lahe. Eriti tulemusi arvestades. Aga ma arvan, et see võrkude punumine tippsportlase ümber on nagu tiba liigne. Miks ta peaks Teie kuuldud kõlakatele kuidagi reageerima? Ma arvan, et olümpiavõtjal on lubatud mina MMile ka ilma motivatsioonita. Vast laseks Kiku, kes on eesti ajakirjanike "ühisomand" olnud juba nii pikki aastaid, nüüd hammaste vahelt lahti ja lubaks tal olla lihtsalt olümpiavõtja?!

Ette tänades
Kadri

Minule meeldib ikka taga sõita vähemalt alguses, kuna sõidutehnika valmistab raskusi siis on väga hea algul kellegi seljataga olla ja sammu seada. Hiljem on juba samm sisse kulunud ja saab ilma ka hakkama. Kuigi selle aasta maratoni lõpp oli väga raske kuna grupp ja maha ja paar kilomeetrit ei olnud ühtegi selga ees mida püüda.

Eero

Selle hoiatuse mõte oli ilmselt ikka selles, et igaüks sõitku oma sõitu vastavalt enesetundele ja võimetele ning ei ole mõtet hakata võõrastele inimestele rajal ei-tea-mida tõestama. See vist mingi psühho-värk, et üksi inimene teeb nii nagu heaks arvab ja õigeks peab, aga nii kui keegi teine ka veel mängus, hakkab mingi ull näitamine.

Hr. Pullerits, ma arvan, et Sa oled läinud pärast TM-l saavutatut natuke liiga ülbeks s.h. kui Sa ise määrida ei oska, siis ära tule teisi kritiseerima. Oleks hea, kui iga suusataja oskaks enda suuskade eest natuke hoolitseda, muidu kujuneb rahvas sellises stiilis suhtumine välja, et arvutil läks sreen saver tööle ning vaja kohe teenindusse helistada. Teiseks arvesta ka sellega, et igal ühel ei pruugi olla vahendeid pulbrite alla lükkamiseks, aga see ei tähenda veel seda, et tegemist oleks kohe mõttetu mehega, kes "ise suuskade määrimisega mökerdab".

Mis kamm? Priit teeb Siljale lihtsalt partertehingu raames reklaami. Ma sõidan omapandud määrdega juba teist aastat (ca 2000km) ja võibolla järgmine aasta kah veel.

Eesti suusatajate ebaedu aga ei koti mind see aasta mitte kuidagi. Aastad pole vennad ja sponsorite luhta läinud panused mulle pinget ei paku. Motivatsioonil võib olla küll mingi osakaal, kuid kindlasti ei avaldu see treeningul vaid võistlusel. Särtsu puudumine näitab pigem ületreenitust, mis on palju hullem kui alatreenitus, sest väljatulemine sellest seisundist on väga aeglane.

Mõtlesin ka, et jätan määrimise maratoni jaoks spetsialistide teha. Viisin ka Siljasse ja tellisin minu jaoks päris kalli pidamis-libisemis määrimise. Tulemuseks sain superpidamise, millega kuni lõpuni sai tõuse sirgete suuskadega võtta, kuid libisemise asemel tundus küll, et nad olid liiva mu suusa alla liiminud.

kõhkluste ja uskumise osas on lihtne nipp, hr. Pulerits - oodake paar päeva, ja ongi näha, kas tuleb tulemus või mitte. Pole mingeid kõlakaid kirja panna vaja.
P.S mina tulise fännina ei paneks pahaks (nagu paljud teisedki), kui ta natuke aja maha võtta tahaks. Kuiplju üks inimene ikka jaksama peab, s.t tore on, kui paneb veel täiega, aga kui enam ei kuku välja, pole hullu. Vast ehk tuleb ikka mõni noortest Trammi käe alt, kellele kaasa elada (rohkem küll vaevalt, aga asi seegi hakatuseks).

At 05:29, Blogger oakleyses said...

abercrombie and fitch, mulberry, ray ban pas cher, hollister, air force, nike air max, air jordan pas cher, nike blazer, nike air max, vans pas cher, hermes, michael kors, true religion jeans, lacoste pas cher, louboutin pas cher, converse pas cher, coach outlet, north face, air max, ray ban uk, coach outlet, longchamp pas cher, tn pas cher, true religion jeans, ralph lauren uk, lululemon, timberland, true religion outlet, nike free run uk, vanessa bruno, michael kors, sac longchamp, hollister pas cher, north face, ralph lauren pas cher, new balance pas cher, nike roshe run, coach purses, hogan, coach factory outlet, nike free, kate spade handbags, nike roshe, nike air max, sac guess, michael kors, true religion jeans, michael kors, burberry, oakley pas cher

At 05:32, Blogger oakleyses said...

mac cosmetics, mcm handbags, wedding dresses, beats by dre, birkin bag, vans, asics running shoes, north face outlet, p90x workout, new balance, mont blanc, ray ban, hollister, bottega veneta, babyliss, nike huarache, vans shoes, nike trainers, louboutin, baseball bats, jimmy choo shoes, north face outlet, hollister, giuseppe zanotti, nike roshe, nike air max, celine handbags, nike air max, chi flat iron, insanity workout, reebok shoes, converse, gucci, converse outlet, timberland boots, soccer shoes, iphone 6 cases, lululemon, soccer jerseys, abercrombie and fitch, instyler, herve leger, longchamp, valentino shoes, hollister, ferragamo shoes, nfl jerseys, ghd, oakley, ralph lauren

At 05:34, Blogger oakleyses said...

montre pas cher, pandora jewelry, canada goose, juicy couture outlet, doke gabbana outlet, hollister, moncler, karen millen, marc jacobs, louis vuitton, replica watches, coach outlet, wedding dresses, swarovski, pandora charms, moncler, barbour jackets, canada goose outlet, ugg pas cher, canada goose, lancel, thomas sabo, ugg,uggs,uggs canada, canada goose, moncler outlet, moncler, louis vuitton, ugg boots uk, canada goose outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, moncler, juicy couture outlet, michael kors outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, louis vuitton, sac louis vuitton pas cher, moncler, barbour, supra shoes, canada goose uk, links of london, michael kors handbags, toms shoes, moncler, bottes ugg, moncler, doudoune canada goose, michael kors outlet online, louis vuitton, canada goose, pandora charms